SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Gästinlägg: I rollspelens värld

3 kommentarer

Den World of Warcraft-figur jag rollspelar mest, en manlig blood elf, har fått ny pojkvän. Han har haft en flickvän förut och det allra första förhållandet han hade var med en annan man. Det var inte alls tänkt så. När jag tog mina första steg i hans skor i blood elf-staden Silvermoon blev jag helt överväldigad över hur många manliga homopar som fanns där. Tänkte, det här är ju underbart fördomsfritt, och samtidigt – jag kan inte ha en gaykille jag också, kan ju inte vara som alla andra, måste nog göra honom straight i alla fall. För så kan man göra i rollspelens värld. Man kan välja.

Det finns ett bra addon som låter en lägga in närmare beskrivning av ens figur. Ett par gånger har jag sett manliga blood elves ha beskrivningar i stil med ”He’s NOT gay, so don’t bother.” För att slippa inviter från andra spelare sugna på lite mysig homoromans. För att andra ska veta om man är tillgänglig eller inte. För så kan man göra i rollspelens värld. Man kan visa vilken läggning man har utan att behöva säga det högt.

Den som fick min figur att falla handlöst behövde ingen addon-text. Det var aldrig någon tvekan. ”Han skulle ju inte vara homo” hann jag tänka, sen var det liksom ingenting annat att göra än att åka med. Så slutade spelaren med WoW och det blev ett tårdrypande avsked (gå in i rollen så där, underbar känsla). Min figur var singel länge. Tills en av kaptenerna i nya gillet, en kvinna som han spanat på ett tag, drog honom med sig ner i en hög med hö under en festlig kväll med resten av gänget på en avlägsen Horde-bas. De hade ett återhållsamt förhållande tills ett av hennes experiment med eldmagi gick fel. Min figur var ensam igen (gå in i rollen så där, underbar känsla). Tills nu. Den här gången var det vi spelare som kom överens om att prova, nästan av en slump. För så kan man göra i rollspelens värld. Man kan komma överens om att bli kära.

maria-m-wow

När våra figurer sitter och snackar är jag alltid lite orolig för hur andra spelares figurer ska reagera. Kommer de att tycka att det är fjolligt om de håller om varandra? Kommer de att tycka att det är porrigt om de kysser varandra? En gång satt min figur och en annan manlig blood elf mittemot varandra, den ena höll handen på den andras huvud för att försöka hela en skada. Tre andra blood elves, två män och en kvinna har jag för mig, gick förbi lite längre bort. ”That’s disgusting,” sa en av männen. ”Abnormal.” Ungefär. Whatever, sa jag och min medspelare till varandra, de är dumma i huvudet, förresten hånglade vi ju inte ens, vi är inte ens ihop, bara vänner. Hade de fortsatt hade vi kunnat klicka på ignore och slippa höra dem. För så kan man göra i rollspelens värld. Man kan klicka på ignore för att slippa höra. Jag har en kvinnlig pandaren också. Hon är tillsammans med en annan kvinnlig pandaren. När jag spelar henne är ingenting farligt. Jag bryr mig inte ett dugg om vad andra spelares figurer ska tycka. Nafsa lite i örat, hålla handen, nosa i nacken – inga problem (gå in i rollen så där, underbar känsla). Visst är vi några som tycker att det är gulligt när två killar håller på, men när två tjejer håller på är det liksom allmängiltigt gulligt. För så kan man göra i rollspelens värld. Man kan hångla öppet om man är två tjejer.

I World of Warcraft finns nog inga homosexuella par. Inskrivna i den icke-spelarstyrda världen alltså. Det står nog heller ingenstans att det absolut inte förekommer. Alltså finns det nog ingenting som säger att det är fel om man är tillsammans med någon av samma kön när man rollspelar. Ändå får man reaktioner som om det vore fel. Ändå är ”gay” och ”fags” fortfarande skällsord både från spelare och från deras figurer. Ändå är jag rädd för att låta min figur visa att han är förälskad i en annan man.

För även om kan göra så mycket i rollspelens värld så finns det en sak man inte kan. Komma undan verkligheten. Och i verkligheten är det ens egna känslor, inte rollens, man kan inte välja, inte klicka på ignore.

Men det finns en sak man kan göra med verkligheten.

Förändra den.

Maria Myhr

Maria Myhr
Frilansande spelrecensent, skribent och föreläsare, inbiten rollspelare i World of Warcraft, älskare av känslomässigt omvälvande actionrollspel i science fiction- eller fantasymiljö, samt heterosexuell ciskvinna.

 

Författare: Gästbloggare

Jag gästbloggar hos SpeLinnea!

3 tankar om “Gästinlägg: I rollspelens värld

  1. Jätteintressant läsning, bra gästinlägg!
    Har aldrig varit WoW-spelare men spelat andra mmo och spelar beta till eso, hoppas så innerligt att med den nya fräscha esovärlden ska nya värderingar komma. Samtidigt som jag vet att nä, hatet kommer vara där också. Men man får normalisera så gott man kan!

    • Hur ser det ut på andra fronter? Har själv spelat lite av SWTOR-content med gaytema, men inte sett nåt i de andra mmorpg:n jag provat på.

  2. Ping: Gästblogg: Mer rollspel åt folket | SpeLinnea

Lämna en kommentar