SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Drawn to Life (NDS)

1 kommentar

Drawn to life front
Vem har inte önskat att man själv kunde designat hjälten i ett spel? Att bit för bit skapa en karaktär och dess arsenal helt från grunden. I Drawn to Life blir det verklighet. Här tar du dig an rollen som skapare när världen tycks ha gett upp hoppet.


I en by finns det tre raposa – de rävliknande små varelser du kommer lära känna och hjälpa i spelet – kvar. Mörkret har slukat i stort sett allt. Det är Wilfre, en gång en god och ärlig raposa i byn, men nu en självuppslukad, ond karaktär med storhetsvansinne som är orsaken. Wilfre har stulit The Book of Life och rivit ur sidor, gömt dem och därmed försatt hela världen i mörker. Ditt jobb som skapare är nu att designa en hjälte som kan besegra Wilfre, hitta alla gamla bybor och se till att ondskans mörkret för evigt försvinner.

De bedårande raposas.

De bedårande raposas.

Det är ingen hemlighet att det här spelet kombinerar två saker jag verkligen gillar – pixliga sötheter och kreativitet. Det är en fröjd att med sin egendesignade hjälte skutta omkring och upptäcka 2D-världarna. Ritverktyget är simpelt men underskatta inte dess förmåga – stylusen fungerat utmärkt som din förlängda arm i skaparglädjen. Det kan bli lite plottrigt ibland, men man kan lätt zooma in och rita pixel för pixel vilket underlättar. Trots att spelet utgår från en människoliknande form med två armar och två ben är det ändå lätt att låta fantasin flöda till din nya pixliga hjälte.

Din hjälte kan se ut hur du vill!

Din hjälte kan se ut hur du vill!

Miljöerna i spelet är otroligt söta och välgjorda. Det första man tänker när man vandrar ut i den första banan är… vad FUL min hjälte ser ut. Det är svårt att på första försöket rita en hjälte som kan jämföra sig med miljöernas och fiendernas pixelperfektion, men som tur är kan man gå tillbaka och ändra hjälten när man vill efter varje avklarad bana. Man kan spara upp till tre hjältar på samma spel också, det gör att man vågar expremintera mer när man vet att ens förra superhjälte inte försvinner.Musiken är lika sockersöt som banorna och man kommer på sig själv att nynna till melodierna när man ritar.

När man får en smäll försvinner en del av ens hjälte, tills bara en dockstomme finns kvar och man dör.

När man får en smäll försvinner en del av ens hjälte, tills bara en dockstomme finns kvar och man dör.

Det är inte bara din egen hjälte som designas i Drawn to Life – vapen,utrustning, plattformar, och andra användbara föremål tar också form under ditt jobb som Skapare. Även om fantasin kan tryta ibland kan jag erkänna att det var bara EN gång under spelets gång som någon av mina ritade föremål såg ut som en fallos. Det är svårt att bli oinspirerad av ett spel som uppmuntrar kreativitet så mycket som Drawn to Life faktiskt gör.

Vad som inte är lika uppmuntrande är att kontrollen när man styr sin hjälte inte riktigt är vad den borde. Det är svårt att beräkna hoppen i en del plattformsmoment och man uppfattar sig själv väldigt ofta som rätt stor och klumpig. Men det hindrar fortfarande inte spelet från att vara riktigt, riktigt roligt. Man behöver inte ha en artistisk talang till att rita – har du fantasi så räcker det. Dina egenskaper som spelkaraktär ändras inte för att den inte är så estetiskt tilltalande som andras.

Kom ihåg att det är du som är skaparen. Din hjälte – ditt äventyr.

Annonser

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

One thought on “Drawn to Life (NDS)

  1. Ser faktiskt ganska underhållande ut :D får se till att få prova på det =)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s