SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Intervju: Johan från 2Cakes1Up

5 kommentarer

Johans spelintresse sträcker sig tillbaka till NES:ens storhetsdagar. Sen hans storasyster fick konsolen i födelsedagspresent har tv-spel legat honom varmt om hjärtat. Även om han fortfarande är mest förtjust i 80-talets konsoler så spelar han också moderna spel. Men det slutar inte där! Johan spenderar en hel del tid att läsa om spelen och dess utvecklare. Under åren har det också blivit en del videorecensioner på YouTube, men de senaste videosarna har handlat om bakning med speltema, under namnet 2Cakes1Up.


Hur hamnade du från spelrecensioner till bake-a-longs på YouTube?
Jag var en av de där som hade tittat på videor på YouTube en väldigt lång tid, men aldrig funnit anledning att skaffa ett konto. En dag hittade jag en kille som visade upp en del spel till Famicom Disk System, som jag var intresserad att veta mer om. Jag skapade ett konto, och började sedan prata med många av användarna på sidan. Efter en tid blev jag tillfrågad om inte jag också skulle göra några videor, och till slut tog jag mod till mig och testade det. Det var väldigt kul, och jag sysslade med recensioner en rätt lång tid innan jag började med mina bake-a-longs. Det hela började som en julspecial där jag bakade Pac-man kakor. Det var aldrig meningen att det skulle bli något mer än så, men jag upptäckte rätt snart att jag hade otroligt kul när jag gjorde videorna. Plus att det var något annorlunda. Så jag valde att lägga min fokus på det istället, och lämna recensionerna till folk som var betydligt bättre på det än mig. Jag hittade min lilla nisch helt enkelt.

Tror du fler vågar sig på att baka när det är spelrelaterade saker?
Jag tror faktiskt att det kan väcka intresset hos sådana som kanske inte skulle prova på det annars. Det är något som sticker ut och som är sammankopplat med något de älskar. Plus faktumet att det inte kan vara allt för svårt, om någon som jag lyckas göra det! Det fantastiska med tv-spel är att deras kreativitet smittar av sig. Det blir en utmaning att försöka fånga en favoritkaraktär i kakform!

Har du själv någon favoritkaraktär du vill tårtifiera?
En bra fråga, och svår dessutom. Jag skulle jättegärna göra något ur spelet The Adventures of Tom Sawyer till NES, ett spel jag har en slags hatkärlek för. Men hur skulle man bära sig åt för att fånga det spelet? En tidigare dröm var länge att göra en tårta baserad på Sinistar. Den drömmen förlorade lite sin udd när jag såg att det redan hade gjorts. Istället har jag skissat lite halvt på hur man skulle kunna göra en tårta av Birdo. Eller varför inte Marios Tanooki-dräkt? Det finns en hel värld att ta inspiration från, det är nästan så man får svindel vid tanken!

Vilket är bästa bakverket i ett spel?
Prinsessan Peachs tårta. Den måste vara något alldeles utöver det vanliga, om den lyckas locka Mario till slottet gång på gång, trots att han vet att det alltid slutar med att han måste bekämpa en hel sköldpaddsarmé!

Vilket bakverk tror du gör sig bäst som vapen? (I verkligheten och i spel!)
I verkligheten skulle jag nog säga någon form av kakor. Jag tänker mig något liknande Turtlesleksaken som var som en stridsvagn som sköt pizzor, fast den här skulle skjuta iväg små hårda kakor istället! När det kommer till spel… så skulle jag nog säga samma sak. Egentligen vill jag säga baguette, då ett spel om en ninja-brödbakare skulle vara fantastiskt, men det räknas väl tyvärr inte som bakverk precis. Åh, eller pepparkaks-bataranger?

Till sist: vem i spelvärlden vill du helst ge en kaka?
Åh, får jag bara välja en? Det finns tre personer jag väldigt gärna skulle vilja få överräcka ett bakverk till, men jag antar att det i slutändan bara finns ett svar: Shigeru Miyamoto. Det skulle vara en fantastisk ära att få överräcka något till mannen som gett oss så otroligt många fina minnen!

Klicka på bilden för att komma till Johans YouTube-kanal. Glöm inte att prenumerera!

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

5 thoughts on “Intervju: Johan från 2Cakes1Up

  1. Wow, nu fick jag också lust att baka, haha. :D Underbart koncept, love it.

  2. Jag bakade ganska misslyckade och lite brända 1up-svampar.

    Och en tårta.

Kommentera

