SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

LocoRoco-amigurumis med mönster

12 kommentarer

MuiMui! Jag har hittat på ett mönster till LocoRocosar! Det är en försmak på den recension jag kommer göra på Loco Roco 2 inom kort kan man säga. Dessa små figurer var enkla att göra förutom att det blir lite pilligt pga deras storlek. Nu tycker jag att du också ska prova. Fyll ditt hus med virkade små LocoRocos!

Pssst… du har väl inte missat min recension på LocoRoco 1?

Mönstret är mitt eget och jag vill inte att Du kopierar (att lägga upp på t.ex en blogg som ditt eget), översätter eller säljer mönstret eller de färdiga figurerna. Med det sagt hoppas jag Du respekterar min önskan och att Du har kul när Du virkar!

Du behöver:

Material
Jag använde mininystan med garnet Candy från Svarta fåret. Egentligen går vilket gult garn som helst bra, med motsvarande nål.
1 gult nystan Candy = c.a fyra LocoRocos
Virknål storlek 2,5mm.
Synål med stort öga
Polyestervadd

Förkunskaper för att förstå mönstret:
Magisk ring
Fasta maskor (fm)
Smygmaskor (sm)
Ökning (2i1)
Minskning (2>1)

Såhär gör du:

Kropp
6 fm i en magisk ring. (6)
1.[ 2i1] x 6 = (12)
2. [1fm, 2i1] x6 = (18)
3. [2fm, 2i1] x6 = (24)
4. [fast varv] x 6 = (24)
5. [2fm,  2>1] x 6 = (18)
Stoppa kroppen här.
6. [1fm, 2>1] x 6 = (12)
*7. [2>1] x 6 = (6)
8. 1sm. Klipp av men spara 15-20 centimeter av garnet. Du ska ny sy ihop de sista maskorna med slutstumpen av garnet. Du trär med nålen igenom bara de yttre maskbågarna från det sista varvet. Verkar det krångligt? Det finns förklarat med bilder här. Snörp åt och stick in nålen i det sista lilla hålet som blev. Rätt igenom hela kroppen till där du började. dra åt så det blir en liten platt yta på botten, så LocoRocon kan stå själv. Stick  sedan nålen tillbaka genom kroppen till botten igen. Klipp av garnet.

*Det kan bli riktigt svårt om du virkar med ett tunt garn, men om du upplever det för krångligt så gör så många du kan. 3-4 stycken osynliga minskningar funkar också bra om man avslutar som i punkt 8.

Fjong
4 fm i en magisk ring.
1. [2i1] x 4 = (8)
2.  [fast varv] x 2 = (8)
3.  [2>1] x 4= (4)
4.  [fast varv] x 1,  avsluta med sm. = (4)
(Vill du att LocoRocon ska ha en fjong som står rakt upp… eh, ja.. så hoppa över det fasta varvet i varv 4 och gör en smygmaska direkt.)

Sy ihop fjongen mitt på kroppen på ovansidan. Brodera en mun i svart garn och klipp ut ögon i filt. Jag ritade svart på mina ögonvitor för det var för smått att göra cirklar för pupillerna med. Du kan självklart brodera ögonen också om du känner för det.

Annonser

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

12 thoughts on “LocoRoco-amigurumis med mönster

  1. Åh, så fruktansvärt söta! :D Det där är ett spel jag velat prova sedan jag såg det första gången, men ingen jag känner äger en psp eller spelet. Verkar så himla gulligt. ^^

  2. Aah! Läckert! :) Jag köpte en sån där amigurumibok till min sambo i födelsedagspresent för snart två år sedan i hopp om att få något sånt här tillbaka. No such luck yet! Måste visa dessa. Känns ju som rätt bra figurer att börja med?

    • Tack. :) Ja, det är enkelt, men om man väljer ett tunt garn blir det väldigt pilligt för nybörjaren. Minns själv hur jag slet med ett tunt garn i början när jag virkade och blev förbannad när det var så svårt, innan jag insåg att det var garnets och min n00bighets ”fel.”

      Du kanske kan pröva göra några själv, eller tillsammans med din sambo? Om han/hon också gillar spel så blir det nog en kickstart i virkningen.

    • Haha, ja, får kanske testa själv – virkning är dock något som jag alltid uppfattat som magi. Men det kanske är lätt om man bara ger sig fan på det. ;)

    • Fan, du kom på mig. Egentligen säger jag en trollformel som virkar figurerna åt mig. ;)
      Våga pröva och våga misslyckas. Allt är lätt när man kan det. :D

  3. Måste beställa något från dig någon gång! :O

  4. Pingback: Tweets that mention LocoRoco-amigurumis med mönster « SpeLinnea -- Topsy.com

  5. Väldigt sen kommentar, men jag ville slänga in en ändå!
    Helt fantastiska LocoRocosar!