SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Ilomilo-amigurumi med mönster

17 kommentarer

Vem kan låta bli att charmas av de fantastiska varelserna ilo och milo? De är så söta att jag ville ta med mig dem utanför spelet. Så jag gjorde ett mönster så jag KAN ha dem utanför spelet! Pröva du med, de är lättskötta och lättvirkade små husdjur! Vill eller kan du inte virka själv, så var med i min tävling så kanske du vinner just dessa. Eller kanske en annan figur, vem vet!

Mönstret är mitt eget och jag vill inte att Du kopierar (att lägga upp på t.ex en blogg som ditt eget), översätter eller säljer mönstret eller de färdiga figurerna. Med det sagt hoppas jag Du respekterar min önskan och att Du har kul när Du virkar!

Du behöver:

Material
Virknål 2,5 mm
Rött candygarn
Blått candygarn
Beige candygarn
En bit filt i ljus aprikosfärg
Ögon med platt baksida (finns på Panduro.)
Ståltråd eller svart piprensare.
Ev. svart poscapenna eller svart hobbyfärg.
Sax
Nål

Naturligtvis kan du ta vilket rött och blått garn du vill, och motsvarande virknål!

Förkunskaper för att förstå mönstret:
Magisk ring

Luftmaskor (lm)
Fasta maskor (fm)
Smygmaskor (sm)
Ökning (2i1)
Yttre och inte maskbåge (ymb, imb)

Såhär gör du:

Kropp
1.
6fm i magisk ring
2. [2i1 x 6] = (12)
3. [1 fm, 2i1 x 6] = (18)
4.[2 fm, 2i1 x 6] = (24)
5. [fast varv x 1] = (24)
6. [fast varv i imb x 1] = (24)
7. [fast varv x 6] = (24)
8. [3fm, 2i1 x 6 ]= (30)
9. [fast varv x 1] = (30)
Avsluta med sm.

Botten
1.
6fm i magisk ring
2. [2i1 x 6 ]= 12
3. [1fm, 2i1 x 6] = 18
4. 2 fm, 2i1 x 6 = 24
Avsluta med sm, spara 20 cm.

Fot (x2)
1. 5 fm i magisk ring
2. [2i1 x 5] = 10
3. [fast varv x  2] = 10
Avsluta med sm, spara 10 cm

Arm (x2)
1. 4 fm i magisk ring
2. [1fm, 2i1 x 2] = 6
3. [fast varv x 2] = 6
Avsluta med sm, spara 10 cm

Ansiktskant
Gör c.a 25 lm i din figurs valda färg. Mät runt ansiktet för rätt antal maskor, gör sedan en ring genom att ta ihop den första maskan med den sista i en sm. Spara en bit att sy med.

Montering:

1. Stoppa kroppen och sy ihop bottenplattan med kroppen.
2. Sy fast fötterna. Ett stygn i foten, ett under kroppen osv.
3. Sy fast armarna med samma princip.
4. Klipp ut en fyrkantig bit i filten, ca 3×3 cm stor. Runda hörnen och se hur den ska passa på kroppen. Anpassa storleken därefter.
5. Limma fast ögonen på filtbiten, och sedan filtbiten på  kroppen
6. Sy fast ansiktskanten.
7. Böj till en bit ståltråd och måla den svart. Stick ner i toppen av kroppen.
8. Den viktigaste punkten. Ät kakor, drick te och fota ilo och milo!

Annonser

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

17 thoughts on “Ilomilo-amigurumi med mönster

  1. åh herregud vad söta, du har verkligen satt en egen prägel på dem!

  2. Jättefina! Andra bilden kändes väldigt mycket som något ur spelet. :)

  3. Fick verkligen ett NAAAAAAW-moment nu. Fint arbete!

  4. Oj! Vad fina! Vad bra du är på att ta kort dessutom!!! Älskade den andra bilden och den sista <3 Dessa skulle man ju bra gärna vilja vinna i din tävling ;D

  5. Ååh, så söta de är! ^^

    Sv: Yes, motionen är nästan det viktigaste, och att bara komma ut ur lägenheten en stund varje dag (30 kvadrat på två pers liksom..). Det ekonomiska kommer gå bra, jobbade såpass mycket i jan-feb så att vi antingen kan leva flott i två månader eller snålt i 4 månader ;) Men det gäller ju att det blir något slags jobb snart..

    Tack för grattandet ;) Hur länge är det för dig och Robin?

  6. Anna: Åh, tack. Jag är så glad varje gång folk ser vad det föreställer. :D

    Orpon: I tried my best!

    Trazh: Tack. :)

    EKKen: Tack! Klart ni ska vara med i tävlingen, tänk om ett par ilomilo hittar hem till er!

    Tommy: Ja, noma kaka och trassla in sina spröt är det enda man behöver här i livet!

    Fanny: Tack! Det är fyra år för oss med, fast i förra december.

  7. Snyyyyggt! :D Tog mig äntligen tid att testa trialen av ilomilo igår, och det blir nog ett köp rätt snart. :]

  8. Tänker inte ge mig på att försöka göra egna men de var väldigt fina! :) Väldigt söta karaktärer från ett väldigt sött spel.

    Och den där burken (sockerburken?) som dom står lutad mot. Undrar om det är en sån som alla hade förr eller om det bara är en slump att vi också hade en sådan i hemmet när var jag ung pojkspoling. Kunde inte låta bli att lägga märke till den! :D

    • Kul att du lägger märke till detaljer! Det är min sambos burk, han fick den av sin mormor för den hörde hemma i deras sommarstuga som de sålde. Kopparföremål överlag var ju mycket vanligare förr, och jag är övertygad om att min mormor har en likadan sån sockerburk nånstans. Kaffepannan i koppar minns jag sen min barndom iallafall. :)

  9. Det här är nog det sötaste jag någonsin sett!

  10. Pingback: Läsarpyssel: Linneas virkade kreationer | Xboxflickan & Nikke

  11. Snyggt gjort! Så söta ilo och milo =)