SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Nu tänker jag bli allra bäst… Pokédagboken, del 1

6 kommentarer

Det finns vissa spelserier som jag undvikit av olika skäl. En del utan att ens ha provat dem. Pokémon är en sådan serie. Av anledningar jag själv inte riktigt förstår. Kanske för att jag har svårt för rpg. Kanske för att det känns som att de vid första anblicken har släppt samma spel sen det första. Kanske sitter det i sen jag var yngre och jag skydde alla ”flugor” från Pokémon till Pogs och Tamagotchi. Men nu har jag på allvar tänkt ge det en chans. Man ska våga prova nya saker. Valet föll på ett till DS, nämligen SoulSilver. Tyckte gimmicken med stegräknaren verkar jättegullig faktiskt.  Jag tänkte skriva en dagbok över mina första stapplande steg i Pokémonvärlden, eller i stort sett hela rpg-världen överlag. Följ den gärna!

19 februari 2011
Jag introduceras långsamt till världen som är fylld av fickmonster (vilket låter lite snuskigt när jag skriver det på svenska). Väldigt tydligt introduktion till hela systemet och en gullig chibigrafik gör att jag kan sugas in rätt fort. Hittills är allt smidigast att styra med knappar snarare än pennan. Min första pokémon blir Cyndaquil, en eldpokemon som såg gullig ut. Jag döper honom till Little1. Random encounters kommer bara i gräset, skönt att kunna undvika dem om man så önskar. Men det vill jag inte, jag trallar omkring rätt friskt i buskagen nu.

Min andra pokémon blir en HootHoot vid namn Ugglis.
22 Februari 2011
Jag är nu fyra timmar in i spelet. Jag har mött min första gymledare och vann relativt smärtfritt. Levlar upp en del nu. Min första pokémon, Little1 har utvecklats! Han är numera inte så liten, men väger fortfarande mindre än chibi-mig enligt pokédexen. Den, liksom en del andra användbara prylar har lagts till i min ryggsäck. Lite ledsamt att jag inte har några pals i min palpad än, men det kommer. Jag fick ett tips av Ina om hur man fort levlar upp pokémons som har mycket lägre level än ens andra. Som sagt, den här världen är helt ny för mig, så det är bra att ha Ina från Newgameplus och GoneGaming som en slags Pokémonguru. :)


2 mars 2011
Jag har klarat min andra gymledare, fått ett mystiskt ägg att vakta, sprungit genom en grotta och fightats mot Team Rocket. Jag trodde verkligen Team Rocket bara bestod av Jessie och James från animen, men där hade jag rejält fel. Den här gången hade de huggit av stackars Slowpokes svansar och sålt dem. Flämt!
Jag vill ha en elpokémon. Åskpokémon? Någon som kan göra blixtar och annat fräsigt. De skrikiga ljuden från pokémonsen i deras attacker och annat stör mig, de skär i mina öron. Det är vad jag förstått samma som i gameboyversionen, but whyyyy. Det står ut i den annars supertrevliga musiken och grafiken.
Det är kul att äntligen själv se klassiska fraser som ”A wild ___ appears!” och ”It’s super effective!” som det ju skrivits en del internetskämt om genom åren.

To be continued…

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

6 thoughts on “Nu tänker jag bli allra bäst… Pokédagboken, del 1

  1. Hihi, guru <3

    Ja ljuden gör mig nästa förbannad numera. Det är till och med samma dassiga pokémonljud i de supernya spelen! AAAH!

    Hoppas du blir lika frälst som jag, trots att spelen ibland får en att vilja ge upp spelande helt och hållet ;D

    • Hahahah, men det har ju helt nya pokémons, varför lägger de in såna ljud?! Vad udda.

      Det återstår att se om jag vill slänga mitt ds i väggen, men det har aldrig hänt hittills iallafall.

  2. Fast ljuden är, såvitt jag kan höra, nya i White/Black. Eller, kanske inte alla. Men några.

  3. Vad kul du tar dig an lite RPG och Pokémon!
    Är inget jättefan av spelserien förutom de första till GameBoy. Är riktigt trött på alla nya pokémon som lagts till sedan dess.
    Men ska bli kul att följa din resa! :D

  4. vilken rar blogg du har :) gött med brudar och ett stort spelintresse med :D

Kommentera

