SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Terebi Ge-mus påskträff i Malmö 2011

7 kommentarer

Helgen som gick besökte jag och min bättre hälft Starfighter (Punkeni8bitar) spelföreningen Terebi Ge-mus påskträff här i Malmö. Det fanns massor av spel och trevligt umgänge, från skärtorsdagen t.o.m måndag förmiddag. Vi hade bestämt oss för att vara där så mycket som möjligt, och bara åka hem för att sova i princip. Vilket vi också gjorde.

Det fanns som sagt väldigt många spel att tillgå, och nytt för i år var att det fanns ett retrorum. Där fanns många äldre konsoler upp till ps1-N64-Saturn-eran ungefär. Det var här inne jag höll till mest, vilket också kommer visa sig på bilderna.

En spelträff är ju inget utan människorna där. Jag fick chansen att träffa några bloggare från trakterna, Anton från Generationspel, Lunandrez och Samson Wiklund jag känner igen från Retroresan och nu även P3 Spel, vilket var väldigt trevligt! Rent överlag känns det som om jag verkligen hamnade bland fränder. Alla hade ju minst en gemensam nämnare genom att gilla spel, och det kändes skönt att kunna diskutera kring och om spel på samma nördnivå som jag. Jag menar inte att man måste kunna mycket om spel, det är bara skönt när folk inte ser på en som ett frågetecken när man pratar om nåt annat än ”den där tjocke rörmokaren” som brukar vara standardämnet när spel kommer på tal i andra sammanhang.

Det var en trött men glad Linnea med smärre magsår efter två pizzor och tre sockerläsk på en helg som kom hem i söndags natt. Men det var definitivt inte för sista gången jag besökt en spelträff som Terebi ge-mu håller i. Jag väntar redan på sommarträffen!

Retrorummet med ett spöke i sackosäcken.

En annan klarade Tale Spin till NES. Jag har försökt sen jag var typ 6. WIN

Jag klarade Tale Spin till NES för första gången i mitt liv. Det ska tilläggas att jag försökt från och till sen jag var typ 6 år gammal. WIN!

P3 Spel-lyssnande och fika.

Konst

Till spelträffens ära hade många konstverk i form av tavlor skapats. Jag fotade bara några, (som ju självklart inte ger dem rättvisa), men det kom fler under träffens gång då både Frida och Maja, konstnärerna, befann sig på träffen och kunde rita upp fler mästerverk. Stor eloge till dom, verkligen detaljarbete. Sjukt snygga. Chun-Li var min favorit. Tavlorna auktionerades ut på söndagen.

Det fanns även ett gäng coola pärlplattelampor som jag fotade.

Tävlingar

En träff måste ju ha turneringar och tävlingar! Här anordnades massor, allt från spelkorsord, till fightingspelsturneringar till påskäggsletning och spelanagram. Även tävlingar som höll på under hela träffen, som högst poäng  i Tetris till Gameboy och snabbast tid på en bana i Mario Kart. En lagtävling som kördes var Mario Kart Battle Dodgeball. En heliumballong knuten runt handleden och bränna ut varandra genom att kasta bollen på någon. Blev man bränd fick ballongen pangas och man åkte ut ur spelet. Fina priser fanns också, bl.a. Portal 2, Bulletstorm epic edition, t-shirtar i massor och annat merch. En liten Kirby virkad av mig fanns också att vinna.

Turnering i Kirbys Megaton Punch. Jag gick tyvärr inte vidare.

Det gick inte så bra för mig i rörigt roliga Chuchu Rocket heller. Däremot hamnade min kompis Ella och Starfighter i final. Ingen av oss hade tidigare spelat spelet.

Och det slutade med en vinst till Ella! En dreamcast-kontroll och en t-shirt fick den lyckliga! Det passade bra då hon hade tre kontroller sen innan.

Starfighter gick heller inte lottlös från träffen, han vann i Life Force-turneringen, shmupare som han är.

Tack för att min första träff blev så lyckad! Hoppas fler kan komma på sommarträffen! Chabachootchia!

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

7 thoughts on “Terebi Ge-mus påskträff i Malmö 2011

  1. Åh, önskar jag varit där =(
    (Bra rapporterat =D)

  2. Kul med så många bilder och skriverier om träffen, hade riktigt kul där och ser fram emot kommande träff också såklart. ^_^ Vann ju dessutom den finfina Kirby som du gjort, roligt!

  3. Kul läsning! Som stolt medlem av pixellabbet så gillar jag att vårt rum var uppskattat! Det ska bli ännu bättre till sommarträffen :) hoppas både du och starfighter kommer tillbaka.

  4. Pingback: En påskhelg fylld med trevliga människor och spel i Malmö | Lunandrez

  5. Sjukt roligt! Längtar redan till sommarträffen. Trevligt att se lite bilder från träffen också. :D

  6. Pingback: En påskhelg fylld med trevliga människor och spel i Malmö » Megazine.se

Kommentera

