SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

WadaDon från Taiko no Tatsujin – amigurumi med mönster

17 kommentarer

Men VAD är detta för konstig filur? Kanske en del av er frågar sig nu. Rubriken är minst sagt tungvrickande och figuren är det få som känner igen, men här kommer en förklaring!

Det här är huvudfiguren WadaDon från de rytmbaserade spelen Taiko no Tatsujin, utvecklat av Namco. Utöver ett spel på PS2 så är serien japanexklusiv. Lyckligtvis så är Nintendo DS regionsfri, så jag fick testa en version på den bärbara guldtackan hos min vän. Jag blev frälst direkt. Det  är ytterst japanskt och kawaii så det skriker om det.  Taiko är helt enkelt en trumma, och det är det man gör i spelen. Man trummar i takt med musiken. Låtarna är allt från klassiska stycken till japanska poplåtar och tv-spelsmusik. Även om det inte är det mest originella upplägget i världen så har det sin obotliga charm, och så den här bedårande trumkaraktären. Jag var helt enkelt tvungen att ha en WadaDon hos mig! Vill du också det? Pröva att göra honom du med!

Mönstret är mitt eget och jag vill inte att Du kopierar (att lägga upp på t.ex en blogg som ditt eget), översätter eller säljer mönstret eller de färdiga figurerna. Med det sagt hoppas jag Du respekterar min önskan och att Du har kul när Du virkar!

Du behöver:

Material
Virknål 5 mm
Rött garn
Ljusblått garn
Vitt garn
Svart filt
Röd filt
Nål
Lim
Ev. spritpenna

Förkunskaper för att förstå mönstret:
Magisk ring
Fasta maskor (fm)
Smygmaskor (sm)
Ökning (2i1)
Minskning (2>1)
Yttre och inte maskbåge (ymb, imb)

Såhär gör du:

Kropp 
6 fm med rött garn i en magisk ring. (6)
1. [2i1] x 6 = (12)
2. [1fm, 2i1] x6 = (18)
3. [2fm, 2i1] x6 = (24)
4. [3fm, 2i1] x6 = (30)
5. [4fm, 2i1] x6 = (36)
Byt till vitt garn
6. [5fm, 2i1] x6 = (42)
7. [6fm, 2i1] x6 = (48)
8. [i imb, fast varv] x1 = (48)
9. [i båda mb, fast varv] x1 =(48)
Byt till ljusblått garn
10. [fast varv] x15 =(48)
Byt till vitt garn
11. [fast varv] x1 = (48)
12. [i imb, fast varv] x1 = (48)
13. [6fm, 2>1] x6 = (42)
14. [5fm, 2>1] x6 = (36)
15. [4fm, 2>1] x6 = (30)
16. [3fm, 2>1] x6 = (24)
17. [2fm, 2>1] x6 = (18)
Stoppa kroppen
18. [1fm, 2>1] x6 = (12)
Avsluta med sm och spara en bit att sy med.

Framben x 2 
6 fm med vitt garn i en magisk ring. (6)
1. [2i1] x6 = (12)
2. [1fm, 2i1]  x6 = (18)
3. [fast varv] x3 = (18)
4. [1fm, 2>1] x6 = (12)
5. [2>1]  x6 = (6)
Stoppa foten
6. [fast varv] x4 = (6)
Avsluta med sm och spara en bit att sy med.

Bakben x 2 
6 fm med vitt garn i en magisk ring. (6)
1. [2i1] x6 = (12)
2. [fast varv] x3 = (12)
3. [2>1] x6 =(6)
Stoppa foten
4. [fast varv] x3 = (6)
Avsluta med sm och spara en bit att sy med. 

Montering:

1. Avsluta på undersidan av trumman genom att fånga upp de sista maskorna i ymb vid hålet och sy igen med stumpen.
2.
Med rött garn, sy runt maskorna vid ansiktet för att få till en jämn kant.
3.  Sy fast de mindre benen bak på kroppen och de större närmast ansiktet.
4.  Klipp ut i papper hur du vill ha munnen och ögonen. När du har rätt storlek, klipper du efter pappret i filten som en mall.
5. Här kan du om du vill välja att ha ett bottenlager i munnen som är svart och sen det röda uppepå, eller göra som jag gjorde; att rita med en svart spritpenna runt den röda filtmunnen. Om du vill kan du såklart brodera fast en mun. Limma fast ögon och mun.
6. Trumma på din kärlekstrumma!

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

17 thoughts on “WadaDon från Taiko no Tatsujin – amigurumi med mönster

  1. Ljuvligt söt! Speciellt när han ligger upp och ner. Mycket fint spel också!

    Mvh
    Rubick’s Pube

  2. Så jävla fin!!! Dog av alla vackra bilderna. Måste. Virka. Nu!!!

  3. Åååh… <3 Det var bland det sötaste jag sett! Gillar alltid dina finurliga bilder du tar på dina verk! Känns så levande.
    Den när han ligger upp och ner fick mig att le brett :D

  4. @Orpon/Rubick’s Pube Tack! Man måste vila efter man ätit! Är du lika bra som Ella i ds-spelet?

    @Ella Tack! :D :D :D :D Don’t die when you can.. ööh. Crochet and smile!

    @EKKen Åh, tack! Han är i allra högsta grad levande, han kan spela Bomberman 94 bättre än mig fan. :D Ibland måste man vila också. Kul du gillade. :)

  5. Så himla söt!! Man blir ju jätteglad av smilet på den lilla rackaren^^ Dina bilder är ju awesome :3
    Smart är han också. Jag har aldrig klarat så långt på en rubix-kub!! (Eller har han precis börjat…?)

  6. Grymt söt, men tyvärr inget projekt som jag personligen kommer att våga mig på. Virka har jag liksom aldrig varit särskilt duktig på…

  7. Den sötnosen känner jag allt igen! Har spelat spelet några gånger på arkad t o m. :D Du blir bara bättre och bättre också, den här är helvetiskt bra gjord! De två sista bilderna får mig att smälta också, aaaaa~~~ <3 <3 <3

  8. I don’t know what any of this post’s text says, but I *do* know that I absolutely love the photos! I especially love the ones in which the little guy is playing what I’m guessing is your PC Engine Core Grafx :)

    • Thank you so much for taking the time to look in my blog even though you don’t understand a word of it! Glad you liked the photos as well. Yes, he is a pro PC Engine gamer now. :D

  9. You’re welcome! I really need to view your site using a browser that translates the text for me (the one I’m using now doesn’t). Anyway, can you tell me if you made this amigurumi? I’m going to mention it on both of my blogs (I have a PC Engine-focused one, too) in the coming days, and I’d like to say who is responsible for it. (I’ll also link to this blog post, of course!)

    • Ah, you could use Google translate.

      The short answer is yes. :) I’ve made all of the amigurumis I have on my blog. Look on the page ”mina amigurumis” (my amigurumis) and you’ll find a list of them. The ones I’ve made crochetpattern to myself are Locoroco, Kirby, Mettaurhelmet, mettaurhelmet keyring, Ilomilo, Bob-omb and this cute little lovedrum Wadadon. I’ve also knitted a goomba-hat and Patapon- and Pacman-bracelets.

      Thank you for mentioning me in one of your posts!

  10. Pingback: Taiko no Tatsujin amigurumi + PC Engine controller = one adorable photo | i was a teenage pc engine fan

  11. Haha så söt så jag dör! Jag har haft mycket roligt med dessa spelen, dock tycker jag trumman kunde varit lite mer anslagskänslig och mera dämpad :)

    • Tack! Jag har bara testat ds-varianten, skulle verkligen vilja köra de andra! Dämpade trummor låter som en bra idé, enda gången grannen har kommit upp och undrat vad fan vi höll på med var när vi spelade Donkey Konga. :D

Kommentera

