SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Mina mest efterlängtade spel 2012

2 kommentarer

Ett nytt spännande spelår är här! Även om jag spelade rätt få av stortitlarna som kom förra året, kan jag ju inte annat än att börja sukta efter nya spel att ta mig igenom. Allrahelst när utbudet för mig ökade en del i och med en helt ny konsol i min ägo, en glänsande svart Nintendo 3DS. Jag tänkte berätta mer om mina första upplevelser med den tvåskärmade skönheten en annan gång. De andra konsolerna förtjänar också de sin dos av kärlek, jag hoppas särskilt mycket på de spelen jag listar här.

Borderlands 2 (Multi)
Gearbox softwares svulstiga rollspelsskjutare återkommer med en uppföljare. Jag spelade Borderlands en hel del, la otaliga timmar på att uppgradera vapen, döda märkliga fiender och loota för nya vapen. Ettan hade en riktigt jobbig bugg vid onlinemultiplayer som gjorde att hela ens karaktärs stats nollställdes. Turligt nog drabbade det inte mig, men det var nog många som grinade illa över den innan patchar fixade det hela. Som co-op gjorde det sig riktigt bra och jag är glad att det nu kommer ett nytt äventyr med nya karaktärer att levla. Hittills har en av de nya karaktärerna avslöjats, en dvärg vid namn Gunzerker. (Hur jäkla coolt är inte det? Pax för Gunzerker!)


Luigi’s Mansion 2 (Nintendo 3DS)
Här har vi däremot en uppföljare till ett spel jag inte spelat. Men hallå Linnea, så kan du väl inte göra? En uppföljare är ju ingenting utan det första spelet! Jorå, visst är det det! Som nybliven 3DS-ägare så kan jag knappt bärga mig från att ta del av den sötkusliga stämningen i Luigi’s Mansion 2. Just spel med spöken tror jag kan göra sig riktigt bra på en 3D-skärm, beroende på vilka effekter som det kan frambringa. Om Next Level Games kan leverera en kuslig bärbar spelupplevelse återstår att se, men mina fingrar kliar efter att fånga spöken!


Rhythm Thief & the Emperor’s Treasure (Nintendo 3DS)
Ett spännande rytmbaserat äventyr väntar i vad som närmast kan beskrivas som en blandning av pussliga Professor Layton och dansanta Ouendan med rollspelsinslag. Man spelar som en känd konstnärstjuv från Paris som ska ta reda på mer om sin fars försvinnande. Det verkar precis sådär härligt japanskt och udda som man vill, men samtidigt hoppas jag på stabilt och roligt gameplay.


Fez (XBLA)
Fez har förklarats som en 2D-plattformare i en tredimensionell värld, med inslag från både Paper Mario och Echochrome. Konceptet och grafiken har tilltalat mig enormt mycket. Indieutvecklaren Polytron har sedan 2007 arbetat med spelet, och i teaser efter teaser har vi hoppats att just i år ska det komma. Snart ska vi få hoppa runt med den pixliga lilla hjälten Gomez. Ursprungligen var datumet satt till någon gång under 2010, men det har framskjutits flertalet gånger. Nu uppges det äntligen släppas, ska 2012 vara det år då vi äntligen får ta del av spelet? För mig har ingen väntan varit längre.

The Last Guardian (PS3)
Ett annat spel som gett mångårig väntan och framför allt förväntan är The Last Guardian. Det finns nästan ingenting som inte redan sagts om de trailrar med den hundfågelliknande varelsen och den lilla pojken. Risken för överhype är redan tillskriven, men jag håller ett litet hopp om att det kan bli en intressant upplevelse.

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

2 thoughts on “Mina mest efterlängtade spel 2012

  1. Fez och The last guardian ser jag också fram emot!

  2. Jag är mer en RPG-fantast jag. Final Fantasy. mmmm.

    Och ja jag håller med om tarv. Men det kan ju användas i många sammahang. Men om någon tigger så är hen tarv också, håller med. ^^

Kommentera

