SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Fyra olika konsoler – fyra likartade spel

4 kommentarer

Vid Nintendos presskonferens under E3 så presenterades två nya spel i New Super Mario Bros-serien. Jag säger serie för det är vad det har blivit. När New Super Mario Bros kom till Nintendo DS för över ett halvt decennie sedan så blev det en braksuccé. Fansen törstade efter ett Super Mario i sin ursprungsform med plattformshoppande i två dimensioner, som en motpol till de stora äventyren i 3D. Jag hade vansinnigt roligt med New Super Mario Bros och det är fortfarande det mest säljande spelet på Nintendo DS, sex år senare.

Det fanns en liten pusselbit som fattades i DS-spelet och det var möjligheten att spela tillsammans. Visserligen fanns några minispel där man kan köra mot varandra, men att kunna samarbeta lyste med sin frånvaro. Den pusselbiten föll på plats i och med New Super Mario Bros Wii. Det tog allt som var bra med DS-spelet och gav upplevelsen det där lilla extra, på Marios vis.

När då New Super Mario Bros 2 utannonserades till 3DS så blev jag inte lika taggad. Vad kan ett 2D-Mario baserat på ett sex (eller 30) år gammalt koncept komma med som jag inte redan fick uppleva i Super Mario 3D Land? Jag hade hoppats på att det skulle inspireras från Super Mario Bros 2 på NES, vilket hade gett spelet den twist och nyskapande anda det verkar behöva.

Missförstå mig inte. Jag kommer spela de kommande spelen och förmodligen ha kul med dem också, liksom de förra spelen i serien. Men jag hade förväntat mig något annorlunda. Något som vi inte sett av Mario i 2D ännu. Marios värld är otroligt mångfacetterad, med allt från rollspel till sportspel, minispel och stora äventyrsspel. Att just rötterna av Super Mario skulle bli uppdragna och tuggade på för många gånger är det jag ställer mig skeptisk till. Vi köper samma spel i ny förpackning igen och igen och någonstans måste vi ju inse vansinnet.   Ytterligare ett nytt Super Mario-spel annonserades på E3, som skulle vara killer appen för Wii U. New Super Mario Bros. U. Tänk tillbaka hela tidslinjen nu. Vi har originalet på Nintendo DS, vi har multiplayerversionen på Wii, snart kommer uppföljaren till DS-spelet fast på 3DS. Trots detta så släpps alltså YTTERLIGARE ett 2D-Mario i samma stuk som de tidigare. Om inte publiken var förvirrad nog av skillnaden mellan Wii och Wii U så kommer inte New Super Mario Bros U göra det hela bättre. Spelen är förvillande lika varandra, trots att Wii U ska ha den maffiga hårdvaran med HD-möjligheter så väljer Nintendo att visa ett spel som ser ut som ett Wii-spel.

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

4 thoughts on “Fyra olika konsoler – fyra likartade spel

  1. Jag är ett stort Mario fan, men jag håller samtidigt med dig i det du säger. Det jag tror gör att folk fortsätter köpa i princip samma spel om och om igen är tanken ”ååh, ett av mina favoritspel släpps i ny form, måste köpa och se skillnaden”. Man köper spelet, spelar igenom det och sedan så är det oftast inget som utmärker sig sådär jätte mycket med spelet. Nu är visserligen New Super Mario Bros serien mer lik än t.ex. SM Galaxy, men jag kände att SM Galaxy 2 var för mycket, det var väll en gnutta nyskapande men de roliga delarna kände jag att jag redan gjort och jag blev väldigt trött på spelet efter cirka 50%. Men det är dock precis detta som Nintendo gör och för dem funkar det också på något konstigt vis, man gör flera lyckade serier för 15-30 år sedan och mjölkar på dem så mycket det bara går. Jag tror att så länge vi har Nintendo så kommer vi få Mario, Metroid, Zelda, Donkey Kong, F-Zero, Starfox, Kirby etc. ett flertal gånger till.

    • Hej Henrik, välkommen till bloggen! :)

      Ja, det blir små skillnader som inte addar upp till något kan man tycka. Naturligtvis är det svårt för mig att säga hur det färdiga spelet kommer bli, då jag inte är synsk. Pengatemat känns inte särskilt förnyande för att göra ännu ett 2D-Mario. Men så kommer jag likväl stå där och hoppas vid release att det är guds gåva till spelarna. Kan du tänka dig en farfar eller något gå in i en GAME-affär och fråga efter ”det här nya Super Mario” till sitt barnbarn? Varpå expediten undrar vilket av de fyra titlarna med New i titeln han önskar köpa. Bara att serien går över fyra plattformar gör det snurrigt redan där. Sen kan det vara svårt att för den oinsatte hänga med i skillnaderna mellan DS och 3DS, Wii och Wii U.

      Av alla Nintendos spelserier skulle jag säga att det är Zelda som stagnerat mest, då den serien aldrig haft nån utflippad spinoff som Mario har. Kirby har också hållt sig väldigt spritt i sina teman, det känns som att de vågar släppa lite på karaktären och göra något annorlunda.

  2. Du har verkligen en poäng i allt det du skriver här, trots att även jag är ett fan av Mario. Det blir lite tradigt med en kopia av en sammanslagning av flera olika spel, liksom. Känns ju verkligen som att de bara vill mjölka så mycket pengar ur fansen som möjligt, på samma sätt som sker med femton olika uppföljare till filmer.

    • Hej Candy! Kul att du hittat hit. :)

      Jag är helt för att ett företag kan släppa mängder av olika spel i samma franchise, så länge spelen är ur olika aspekter. Jag vill inte spela samma spel en gång till med till synes bara nya banor, jag vill ju ha fräscha, nya idéer som läggs på de gamla och ger en helt ny upplevelse. Därför blir jag lite stött av personer som vill att deras band ska släppa samma typ av låtar på alla sina skivor och menar att de ”gått ifrån sin stil” när de i själva verket har utvecklats. Fan, vill du lyssna på de gamla skivorna som gör det, men det hindrar ju inte bandet från att inte trampa vatten hela sin livstid och faktiskt komma med något nytt.

Kommentera

