SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Sex månader med 3DS

Lämna en kommentar

Vid Nintendos release av 3DS var mitt engagemang svalt. Jag visste att konsolen inte hade något spelbibliotek att tala om och så verkade det förbli väldigt länge. I slutet av 2011 började däremot guldkornen vaskas fram. I takt med fler utannonserade titlar ökade, växte också mitt intresse för konsolen. Inte minst tack vare en rejäl prissänkning stod 3DS som högsta prioritet på inköpslistan. Så kom julafton och jag öppnade lyckligt ett paket från min käresta. En svart, glänsande 3DS mötte mig. Jag är långt ifrån teknikkåt men det är något alldeles speciellt att starta en fabriksny konsol för första gången.

Så vad har jag upplevt under de här sex månaderna? Otroligt många roliga speltimmar förstås, men vad mer? Jag tar mig en titt på själva konsolen, operativsystemet och medföljande mjukvaror.

Utsidan
En av mina mest spelade konsoler innan har varit en DS Lite. Nintendo 3DS fick en del kritik för designen var alltför lik just DS Lite och DS i. Men varför ändra på ett vinnande koncept? Jag tycker 3DS har en slimmad och skön design, har inga problem att hålla konsolen bekvämt i mina händer. Vikten är inte heller märkbart högre. Påslagningsknappen har flyttats från högersidan till insidan och ersatts med en wifi-påslagare av samma typ. Hörlursuttaget sitter mitt under istället för på sidan om skärmen som innan. Också ett lyft. Däremot har pennhållaren flyttats till baksidan igen, med en teleskopstylus. Lite fumligt att hitta pennhålet när man har konsolen öppen, men en mindre bagatell.

Färgen på insidan är tvådelat mellan skärmdelarna. Då jag har en svart märks inte detta, vilket jag tycker bidrar till ett mer enhetligt intryck. Med största säkerhet är det för att rama in den övre 3D-skärmen som man valt svart på alla färgmodellerna. Övre skärmen är något större än pekskärmen.
En stor negativitet är att pekskärmen på grund av sin mindre storlek så blir kanterna att ”skära in” i den övre i stängt läge, eller snarare att de ligger och skaver mot varandra vilket kan leda till permanenta repor. Det känns som en designmiss.

Förutom just 3D-skärmen så är den stora nyheten den lilla styrplattan ovanför styrkorset. Efter att ha använt den frekvent kan jag inte säga annat än att jag är mycket nöjd med den. Den var behändigare än jag trodde. Om man jämför med styrpluppen på Sonys PSP så är den här milsvida mer bekväm. Jag har ännu inte provat att styra DS-spel med plattan, men spel som Okamiden skrek efter den och jag hoppas den är till fördel.

Insidan
Oboy asså! Vad är en glättig yta jämfört med att få använda själva maskinen? Det jag såg mest fram emot jämfört med DS Lite var främst tre saker. Dashboard, onlineshop med demos och onlineintegration. Skulle Nintendo 3DS uppfylla mina drömmar? Både ja och nej!

3D-effekten
Jag förväntade mig inte stordåd eller ens i närheten av det med just 3D-möjligheterna. Men den har hittills varit trots allt rätt imponerande, om än inte så givande i spelen. Jag har den stora fördelen att faktiskt kunna se 3D-effekterna och inte lida några men av den. Jag spelade större delen av en resa från Stockholm till Malmö på ett tåg. Jag åkte baklänges, med 3D-effekten påslagen, ljuset flimrande i ögonen och i 2,5 timmar. Utan att må det minsta dåligt. Vilket jag ser som en stor vinst!

Dashboard
På DS Lite var man tvungen att starta om konsolen från ett spel för att komma tillbaka till den lilla startmeny med inställningar och chatt som fanns. Jag har hoppat direkt från Lite till 3DS, utan att mellanlanda via Dsi som också har funktionen, så den är ytterst välkommen. Dashboarden är väldigt enkel, med rundade fyrkanter som är applikationer och en lite menyrad för bland annat vänlista och webläsare högst upp. Man kan bläddra bland applikationerna med styrkorset eller styrplattan och starta dem med ett tryck på A-knappen, vilket fungerar utan problem. Men när man ska komma åt vänlistan så måste man plötsligt ta fram pennan och peta på ikonen för att välja den. Flera gånger upplever jag denna märkliga teknikaliteten som onödig och störande. Vad finns det för anledning till att jag inte behöver göra det för vissa applikationer, men när jag ska kolla t.ex min vänlista eller ställa in ljuset så blir det plötsligt otroligt viktigt att peta med pennan?

En fysisk Home-knapp finns också för att kunna ta sig ut till menyn. Här har den samma inkonsekvens som det intvingade styluspetandet. Jag tycker den är praktisk för det mesta och den fyller helt klart en funktion. Trots detta hamnar jag ibland i förbryllade situationer när jag har tagit fram stylusen och programmet visar Home-knappen på den övre skärmen med ett hurtigt ”tryck här om du vill hem igen”. Istället för att lägga symbolen direkt på pekskärmen så måste jag trycka på den fysiska knappen precis under, vilket ger en onödig omväg. Överlag är det inga konstigheter att förstå menyerna i sig och förutom ovannämnda bagateller så finns inget att anmärka på. Det fungerar helt enkelt.
E-shop och onlinemöjligheter
Whoah, wifi direkt i enheten! Hela Dsi-biblioteket! Onlinespel! Här ska shoppas! Alla som har en 3DS eller en Wii och försökt spela online eller bli vän med någon vet hur bökigt detta är. Det är mångsiffriga vänkoder som inte bara jag måste skriva in, utan även den man vill bli vän med måste peta in. Glöm inbjudningar och snabba lösningar, här körs det på vad som motsvarar snigelpost. Det länge överhuvudtaget inte att kontakta varandra förrän den gratis applikationen Letterbox, där man kan rita brev till varandra i 3D, kom med pompa och ståt i slutet av 2011. Hur Nintendo kunnat ha så otroligt dåliga onlinelösningar så länge är ett mysterium, men det verkar bli ändring på detta inom en förhoppningsvis snar framtid, vilket glädjer mig. Download and play, möjligheten att spela med kompisar i närheten som inte ens har spelet, kvarstår även på 3DS, vilket jag tycker är otroligt generöst.

E-shopen fungerar bra. Det är mysigt att peta runt och leta efter godbitar i arkiven man missat. Den kunde vara lite mer överskådlig, men det finns sammanfattningsvideos för nya spelsläpp varje vecka vilket är ett stort plus. Här finns hundratals spel, alla jag är intresserade av att köpa kan jag lägga i en lista för senare. Smidigt. När man laddat ner en app så läggs den på dashboarden som ett litet paket man får öppna, en väldigt söt detalj. Demomöjligheterna älskar jag. Än så länge finns det en handfull, men jag tycker det är

Det finns också möjlighet att recensera spel man spelat minst en timme. Det är inga fullskaliga recensioner man får skriva, utan man anger om det kan tilltala de som spelar mycket eller om det kan passa alla, om det är ett intensivt gameplay eller mer casual. Sedan visas det i procent hur många som tycker vardera, så får man en hint om spelets svårighetsgrad. Även stjärnbetyg tillämpas. Ett enkelt och överskådligt system. Det som däremot inte syns i recensionen och som man tvingas välja inför varje recension, är om det är ett kill- eller tjejspel. Det finns inte att välja båda, så antingen är jag tvingad att säga att det är ett spel för tjejer ELLER för killar. Jag tycker det här spelet tilltalar spelare, inte ett kön. Det får jag inte uttrycka för Nintendo, utan tvingas in i att könsbestämma människors upplevelser. Sådant ger mig riktigt dåliga vibbar på hur Nintendo ser sina kunder.

Webläsare
Den suger. Ingen flashmöjlighet kapar många funktioner. Alla som surfat på en smartphone kommer upptäcka hur kasst och oanpassat det är. Men kan användas i yttersta nödfall om man behöver maila en bild från 3DS:en till exempel.

Sammanfattning
En fantastisk maskin med en dålig start. Den har sina små skavanker och egenheter men överlag är det med en stor glädje jag ser och deltar i 3DS framtid!

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

Kommentera

