SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Vad är poängen?

3 kommentarer

Med spel har det alltid funnits mål. Högst poäng, att vinna över datorn eller kompisen, att ta sig till slutet och se eftertexter. När dessa mål ifrågasätts med spel som bryter mot en eller flera av dessa normer kan människor bli upprörda. Ett bra exempel för detta är Minecraft. Efter att ha engagerat mig i den spelvärlden en längre tid beslöt jag mig för att läsa vad andra tyckte om spelet. Det fanns mycket prisande såklart, vilket Minecraft förtjänar. Så fanns det de som inte kunde se bortom dessa gränser jag pratade om innan. ”Vad är det här för jävla spel som inte ens har ett slut?” eller ”Vad är poängen? Allt man gör är ju att stapla block!”

Det hade varit lätt att vifta undan dessa kommentarer som trollande eller skräp, men låt mig analysera lite. Man ser inte till helheten i Minecraft i dessa kommentarer. Nej, Minecraft har varken ett mål eller ett slut i den klassiska bemärkelsen vi har idag. Men här är det viktigt att skilja på mål och syfte. Det ska inte ge mig en banbrytande historia, syftet är att engagera och underhålla mig på andra vis. Vilka sätt jag gör detta på är upp till mig, vilket gör att spelet hamnar i en kreativ fåra.

Det är också viktigt att komma ihåg att vad jag utgår ifrån i min spelupplevelse är inte bättre eller sämre än någon annans upplevelse. Det är klart att alla inte behöver gilla den här typen av spel. Jag skulle aldrig försöka tvinga någon att anse något gott om något som inte engagerar dem. Jag vill likväl skicka en extra tankeställare till de som spyr galla över att det ”inte är ett spel”, för det är det i allra högsta grad.

Vad jag har för syfte med att stapla block? Precis vad jag känner för just då. Om man ska vända på det och ta andra medier än spel så kanske det inte är”någon vits” att måla en tavla, skapa en film eller läsa en bok. Men det är sånt vi gör för att fantasin ska flöda och kunna ha en verklighetsflykt. Det kreativa skapandet och uttrycken för dessa måste få en större plats i spelvärlden, när så mycket går ut på att förgöra och förstöra. Minecraft ger den möjligheten. Det är det som är poängen.

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

3 thoughts on “Vad är poängen?

  1. Väldigt bra skrivet. :) ska dela med mig av detta till alla jag känner, sådetså!

  2. Gillar! Känns definitivt weird att folk ifrågasätter just Minecraft som spel. Upplägget sandlådespel + fri vilja är ju inte direkt något nytt. Sims, Wow, etc; det finns ju och har funnits massor av spel där slutet är öppet eller där man själv får fortsätta hur länge man vill. Att säga att Minecraft är et meningslöst ”icke-spel” är som att säga att leka med lego är en meningslös ”icke-lek” :P

    Precis som med Sims så fortsätter man ju kreera så länge man känner för det, vilket Minecraft gör otroligt bra. Dessutom började den ursprungliga versionen av Minecraft som ett gruvspel där två lag skulle försöka utvinna så många dyrbara mineraler som möjligt. Jag minns inte riktigt exakt vad spelet gick ut på, men utvecklingen gick mot dagens Minecraft när spelskaparna märkte att spelarna hellre byggde med blocken än att gräva.

    Att Minecraft inte har ett slut gör att det lir värt att fortsätta. Det skulle kännas otroligt dumt och tvetydigt om ett sandlådespel med oändligt stor värld tog slut efter en 20 timmars main quest. Precis som att mitt liv inte tar slut efte att jag besegrat ett stort hinder, vill jag ju inte att Minecraft helt plötsligt ska ta slut. Då finns det ju ingen mening med alla mina tusentals kreationer! :D

Kommentera

