SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

En äkta nörd™

18 kommentarer

Jag sitter i 90-talets skolbibliotek och knappar tafatt över tangentbordet i mina första besök på flugan Internet. Så kommer skolans IT-expert in och berättar stoltserande att alla elever kommer få en egen mailadress. Jag säger att jag jag redan har en mailadress.

– Ja, men det här är en riktig mail!
– Vad är skillnaden på den mailen och min hotmail?

Han rannsakar sig och kan ärligt inte komma på en anledning till att den mailen är mer äkta än den som jag redan skapat mig själv. Det var kanske den enda positiva nyheten en IT-tekniker kunde ge innan bubblan sprack. Något som kändes officiellt, stort och meningsfullt.

Jag är nu 16 år och sitter i min första lägenhet i Dalarna. Jag är på grund av min låga ålder ett lovligt byte för diverse telefonförsäljare och trots att jag sagt av mig allt som har med reklam att göra så ringer de ofta och stör min vardag. För att liva upp samtalen brukar jag få dem att prata om något annat. När en internetleverantör ringer och berättar om ett speciellt erbjudande säger jag att jag inte har tid att prata för jag spelar tv-spel. Normalt sett brukar samtalen sluta där, men den här mannen tog sig tid att fråga vilket spel jag spelade.

– Devil May Cry.

En blandning av fnys och fniss hörs från luren medan han berättar vilka spel jag egentligen borde spela. En okänd person ringer och berättar för mig vad min spelsmak egentligen borde vara.

Ungefär samtidigt börjar jag på allvar hänga på spelforum. Att börja intressera sig för spel i den åldern och samtidigt uttrycka sig på forum är inte lätt. Jag tycker alltid fel, jag känner inte till de avancerade japanska namnen, de obskyra, bortglömda titlarna, har inte spelat ett enda rollspel. Mina barndomsspel hånas och dissekeras till ångestfyllda köttslamsor i vilka det känns som jag måste klä mig i. Allt för en liten spillra i mig ska kunna passa in. Jag har aldrig censurerat mina åsikter, jag blev för trött för att hålla kvar dem från dess ständiga bombardering om vad som anses vara korrekt. Hårklyverier kring min egen personliga smak och vad som var acceptabelt att älska eller inte får mig till slut att lämna den slags ”gemenskap” som präglat mitt liv i några år.

De smarta telefonerna gör sitt stora intåg och blir var mans pryl i början av 10-talet och med dem kommer också en ny typ av spel och spelare. Angry birds blir det som är på allas läppar och har idag sålts över en miljard gånger. Trots detta ses inte Angry Birds och andra populära telefonspel som riktiga spel. Äkta spelupplevelser sker ju på en tv-apparat. Det är utan tvekan inget annat än kassakossor och en alltför begränsande plattform för oss riktiga spelare. Oss äkta nördar.

Under 2011 snappar Språkrådets nyordsansvarige Birgitta Lindgren upp ordet tjejsamla. Ordets betydelse anges vara när man inte samlar sådär nördigt som killar gör. Det vill säga bara lite grann. Inte på allvar, inte på riktigt. Det är inte längre ett hån mot mig som person om vad som är äkta, nu graderas det också kring vilket kön jag tillhör.

Oskyldigt skämt eller härskarteknik?

Oskyldigt skämt eller härskarteknik?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Juni 2012. Jag har ”begåvats” med ett synfel och har för första gången glasögon. Jag tänker förnöjt för mig själv att nu är jag en äkta nörd. Tjock, glasögon och med spel som stort intresse. Sen hejdar jag mig. Det har gått så långt att jag själv vill försöka sätta någon slags titel på mig själv, som endast uppnås när man har ett visst antal attribut och egenskaper. Att se nördighet som en slags troféplats. Detta beteende som jag föraktat och försökt motverka hos andra under hela mitt liv.

Det är dags att släppa det nu. Sluta förfasas över människor som inte har samma kunskaper om spel som du. Bjud in dem till den värld som tillhör oss alla. Sluta förkasta andras åsikter om vad de anser vara en bra spelupplevelse. Inse att det inte är objektivt. Sluta se dig som förmer och mer äkta än din medspelare. Kliv ner från dina egna höga hästar. Det är först när detta sker som vi kan få en förändring. Och det nu.

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

18 thoughts on “En äkta nörd™

  1. Först och främst.. Intressant läsning och bra skrivet!
    Sedan så.. Detta fick mig att öppna upp ögonen. Sitter lite på mina höga hästar och fått en och annan bli irriterad pågrund av spelkunskaperna. Det är riktigt fel.
    Tack, Linnea!

  2. Jädrar vilket bra inlägg! Mer mångfald i spelvärlden!

  3. Ett av de bättre blogginläggen i ”spelsverige”.

  4. Trevligt inlägg och helt klart något fler borde ta till sig. Jag kan dock ärligt säga att jag är väldigt stolt över min fina häst och har inga planer på att hoppa ner. Det finns väldigt mycket kunskap i detta huvud och det tänker jag inte förneka, men samtidigt vägrar jag att se ner på de som inte vet eller har spelat lika mycket som jag. Det kan låta motsägelsefullt men jag anser att det är lite av min plikt att försöka utvidga de små lammens erfarenheter av spel.

    Vad jag däremot inte tycker är att jag har någon form av rätt att bestämma vilken typ av spel som passar för vem. Visst ger jag gärna tips på spel i samma genre eller som har något annat gemensamt med ett annat spel som person A tycker om, men jag säger inte åt någon att de inte får spela en viss typ av spel därför att (insert lame excuse). Visst finns det undantag som inte borde spelas för annat än vetenskapligt syfte alternativt ren nyfikenhet (som DMC2 eller WKC2) men att försöka tvinga någon att spela precis hjälper ingen.

    Klart vi vill ha mer mångfald och det får vi inte genom att försöka forma andra efter oss själva =)

    • Vad kul att höra att inlägget berört dig!

      Det är i mitt tycke stor skillnad att ha stora kunskaper i något och vilja bejaka dessa, och att verka översittande och elak med sina insikter och kunskaper kring ämnet. Det är flera som sagt som du, att de inte ska kliva ner från sina höga hästar. Jag vet inte om ni riktigt är familjära med uttrycket, men det är inget positivt med att vara förmer och inte vilja lyssna. Det är inte heller någons plikt att berika de som inte frågat efter kunskapen. Kunskapstörst ska belönas, inte påtvingas.

      De spel som du anser vara endast för vetenskapligt syfte finns alltid någon som ser andra kvaliteér i. Det kan till och med vara någons favoritspel. Jag menar inte att kritik inte ska delas ut för att folk ska vurma över sina personliga favoriter, men alla diskussioner bör ske på ett ickekränkande sätt och på lika villkor för alla parter. Det finns ju inget objektivt dåligt spel (nu talar jag om fungerande, spelbara titlar, men det finns ju en hel värld av människor som älskar att hitta glitchar och/eller ”fel” i spel) så ett stort diskussionsunderlag finns att hämta av.

      Det är intressant att ta del av andras erfarenheter och hur olika alla är i sina spelstilar, det säger mycket om oss som människor ibland. Din sista mening säger ju allt.

  5. Jag är medveten om vad som generellt menas med folk som sitter på för höga hästar, men nog tycker jag att den där hästen har fått utstå mycket skit bara för att ryttaren råkar vara en douchebag som vägrar titta neråt.

    Men nog om kollektiv bestraffning på hästar. Jag är ganska säker på att jag inte förespråkat kränkande ingripanden för att någon spelar ”fel” spel. Tror inte att vi tänker särskilt olika i den här frågan =)

    Som du säger, kunskapstörst ska uppmuntras, inte styras.

    • Det är svårt att ändra ett negativt uttryck till något positivt. När man ändrar gamla uttryck till någonting annat så blir det en övergångstid då det fortfarande har den gamla betydelsen, så man får vara noga med att utveckla det man menar. Så man inte kastar kottar i kötthus, eller vad det nu var. ;)

      Ville utveckla mina resonemang lite, trevligt att du också gjorde det!

  6. Mycket bra inlägg! Ett vikigt ämne att ta upp.

  7. Bästa inlägget någonsin!

  8. Så sant det du skriver!
    Alla har ju varit nybörjare i början!

  9. Påminner mig om en kompis som förklarade för min pojkvän att han spelade Wow ”fel” för att han tyckte det var kul att att sälja och köpa. Men det var ju faktiskt tillräckligt kul för att hålla på med.
    Sen tyckte jag kanske att han skulle testa sina talanger på riktiga börsen istället…

  10. Pingback: Kvinnors intressen blir okej först när männen har godkänt det | SpeLinnea

Kommentera

