SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Jag suger men jag gillar det

Lämna en kommentar

 Ett evigt mantra som lärts in sen barnsben är att man ska hitta någonting man är bra på. Om det är att vara en bra kompis, dansa, baka eller spela fotboll spelar inte så stor roll. En hobby är gärna något som man känner sig trygg i, något man kan trivas och utvecklas i. Självklart är det intresset för aktiviteten som sätts i första hand, men därefter kommer nästan alltid prestationen. Detta har etsat sig fast hos mig. Vad är det för vits att teckna om man inte ser framsteg? Varför ska jag sporta om min högstanivå är så mycket lägre än andras lägstanivå?

När det gäller spel har det alltid varit tvärtom. Jag kan få råpisk dagarna i ända, jag kan dö tusen gånger och fortfarande ha engagemang nog att fortsätta. Jag är ingen hardcorespelare och kommer aldrig att bli det heller. Jag lägger tid på min hobby för det finns något bortom statistik, strategier och achievments. Prestationer är inte allt. Antal liv är inte allt. Och framför allt – destruktivitet är inte allt. Jag ser något kreativt i att spela, att utforska, att tänka mig igenom hinder. Det kan tyckas som ett märkligt uttalande på grund av spelens natur av att verka matande av upplevelser. Men för mig så ger det mig minst lika mycket om inte mer att ta mig an ett spel på en lättare svårighetsgrad om det är så jag känner att jag vill spela för tillfället, än att tvinga mig själv att prestera för något jag inte anser vara intressant.

Ja, jag suger på tv-spel, men det gör det inte till en kravlös eller ogivande hobby. För mig känns det som en lättnad att förlika sig med tanken på att inte alltid vinna, att inte alltid behöva vara bäst eller sträva efter just det. Så länge jag får uppleva det på mitt sätt så är jag glad. Det känns fantastiskt att spel kan vara en berikande hobby för så många olika individer. Oavsett om man gillar att klättra på karriärsstegen prestationsmässigt eller om man som jag ser andra typer av kvaliteter i sitt spelande.

Vilken spelare är du?

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

Kommentera

