SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

E-sport är inte tillräckligt tillgängligt för en nybörjarpublik

Lämna en kommentar

Sport har aldrig varit min starka sida. Varken att själv utöva (lite därför jag spelar spel, men en annan historia) eller att se på sportaktiviteter på TV. Vem skulle kunna ana för några år sedan att digital sport, e-sport, skulle bli så stort och internationellt att tusentals människor skulle följa andra människor spela dator- och tv-spel? Förr fnissade man åt koreanerna som har stora datorspelshower direktsända i tv, medan man nu även i Sverige har börjat sända e-sportmatcher.

Naturligtvis vill jag se dessa matcher, även om tävlingen i sig inte betyder så mycket för mig, utan faktumet att spel börjar få alltmer kredd även utanför de vanliga spelkretsarna. Många av grenarna är väldigt rättframa i sina upplägg (som fightingspel), medan andra har fantastiskt strategiska och djupa regler. De matcherna jag försökt se har gällt den senare kategorin, närmare bestämt Star Craft 2. Det är här det snurrar ihop sig för mig. Jag tittar på alla ”så funkar det”-videos på youtube, jag försöker förstå mig på spelstilarna och reglerna, lyssnar intensivt på kommentatorerna men det går inte.

”Utdelningen blir för liten kontra hur mycket tid jag måste lägga på att inte känna mig som en bortkommen åsna.”

Jag är inte heller insatt i ”verkliga” sporter såsom fotboll eller hockey, men där kan jag ofantligt mycket lättare förstå vad som händer. Jag kan se vem som leder, vilka lag som spelar och exakt var fokus ligger (på bollen/pucken.) Starcraft har ju onekligen ett helt annat upplägg. Var man ska kolla och vad som är viktigast är inte lika uppenbart.Det är inte tal om att fördumma Starcraft och liknande strategispel. Det är tvärtom bra att det finns ett djup och tanke bakom det. Inte heller vill jag att det helt ska försvinna från tv-tablån. Jag önskar istället en större variation i vilka spel som tävlas i. För i nuläget krävs det för mig tiotals timmar att förstå de enklaste grunderna i Starcraft, medan grunden i fotboll eller Street Fighter går att förstå på ett fåtal minuter. Nog måste det finnas ett mellanting i tillgänglighetsgrad hos spelen, för frågan är långt ifrån svartvit.

Därför tror jag inte just Starcraft är det spel som kommer lyfta e-sporten till nya höjder, för det är inget tillgängligt spel för en nybörjarpublik. Och att inkludera fler engagerade tittare i e-sporten är ju en del i att skapa en större kultur kring just det. Nåt som jag absolut tror behövs.

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

Kommentera

