SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Veckans spelglädje v. 33: Fusk

3 kommentarer

Att vara en nedrans och ettrig fuskare mot andra  är ju vare sig kul eller accepterat. Att vara nedrig och ettrig mot ett spel däremot, har stor underhållningsfaktor. Kan fusk till och med göra nytta ibland?

Under väldigt många år har spel ansetts (bland annat) vara en verklighetsflykt. Vara någon annan än den man är. Klura på annat än saker som händer i vardagen. Så även för mig.  Ibland är man mer ute efter något spel som kan utmana en intellektuellt, ibland en snabb fix av kul. Vad som anses kul är ju en hel vetenskap, men krafter utöver det normala tillhör en av de ämnen i spel jag tycker är roliga.

Fusk kan bidra mycket till den här känslan. Jag kan göra vad jag vill, jag är fri, jag har lurat spelet! Många gånger handlar det om destruktiva nöjen, som att göra sig odödlig i ett GTA-spel och gå bananas med en bazooka över hela kartan. Eller bli övermäktigt rik i Age of Empires och äntligen kunna knäppa datorn på näsan med sin super-armé. Ibland är fusken bara gjorda för ren shits and giggles, som att kunna spela ett shmup där skottljuden istället är skratt, eller ett fightingspel där karaktärernas huvuden är 300 gånger större än normalt.

Det ger många större glädje och kreativitet att fritt få designa och bygga sitt drömhus, än att traggla sig fram som i verkliga livet med jobb, räkningar och kiss på golvet.

Andra gånger är det ett mer kreativa fusk som används, och det är här jag tycker det blir riktigt intressant. Man fuskar fram något som kan ge en helt andra perspektiv, fler möjligheter till något annorlunda. Ett bra exempel är The Sims och alla dess uppföljare.  Det ger många större glädje och kreativitet att fritt få designa och bygga sitt drömhus, än att traggla sig fram som i verkliga livet med jobb, räkningar och kiss på golvet.

Minecraft har ett helt eget läge som man skulle kunna kalla för ”fusk.” Alla spelets klossar finns tillgängliga, alla färger, alla verktyg och dessutom kan man flyga. Allt för att underlätta för en kreativ spelomgång.  Därför tror jag fusk till och med kan hjälpa en att fundera över spels uppbyggnad, främja ens egen kreativitet och framför allt – att ha kul.

Veckans spelglädje är skapat av Robert hos Spelföräldrarna. Temat som kommer att komma upp varje vecka kommer att vara något ur spelvärlden som antingen får väldigt mycket negativ kritik för tillfället eller ett ämne som bara kan vara kul att skriva om. Uppgiften varje medverkande blogg har är att göra någonting positivt av det här ämnet. Skriv något som är bra eller visa på något annat sätt något positivt om ämnet.

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

3 thoughts on “Veckans spelglädje v. 33: Fusk

  1. Ren glädje att läsa detta. Ren spelglädje! :D

  2. Pingback: Veckans Spelglädje v.33 |

  3. Jag fuskar jämt på the sims :D moneymoney så jag kan bygga det hus jag vill och intr behöva jobba!

Kommentera

