SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Min rosa tid är här

8 kommentarer

På senare år har jag verkligen uppskattat olika färger i mitt liv. Istället för att all elektronik ska vara svart, grå eller vit så har det dykt upp en mängd olika nyanser på konsoler. Kanske för att det numera inte anses som en livsinvestering, nåt som måste stå emot tidens tand, att köpa konsoler och mobiltelefoner. De kommer ju ändå bytas ut om något år.

När jag slösurfade häromdagen och upptäckte att det finns en helrosa Nintendo 3DS XL blev jag lyrisk, nästan euforisk. I mitt huvud snurrar bara två frågor just nu.

1. Hur har jag missat den?
2. Hur får jag tag på den? Helst nu, nu, nu!

Det är lustigt hur vissa produkter kan tilltala en så mycket, av en sån enkel designpremiss som en färg. Visst är jag medveten om all konsumtionshets och köphysteri, trots detta vill jag uppdatera min gamla 3DS mot en större. Och rosa.

Färgen rosa har på senare tid haft en olycklig stämpel. Den är fjollig, töntig och framför allt tjejig. Under 1800-talet däremot, var rosa något av en lyxig och manlig färg. Männen hade röda uniformer i krig, och små pojkar som ansågs vara minivarianter av män, bar rosa.

Övergången gick rätt snabbt från att vara en högt aktad färg, till att vara nåt som var mesigt och endast till för flickor.

Övergången gick rätt snabbt från att vara en högt aktad färg, till att vara nåt som var mesigt och endast till för flickor. Det här med att saker som anses kvinnliga och tjejiga är sämre än de manliga motvarigheterna är knappast något nytt, men likväl en aktuell fråga. Rosa är en fantastisk färg, och så är även traditionellt flickiga intressesen. Det som däremot är sorgligt är att många människor tror att vi är begränsade till olika intressen, färgskalor och uttryck, endast på grund av vilken könstillhörighet man har.

Länge har jag föraktat färgen. Som barn hatade jag allt med prinsessor, dockor och andra typiska rosa ting. Nu, som snart 25-åring, har min rosa tid kommit. Fler och fler saker med nyansen dyker upp i mitt hem. Oavsett om jag köper en rosa 3DS eller inte, så kommer jag fortsätta omfamna färgen och allt vad som innebär med det. Det hoppas jag du också kan göra.

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

8 thoughts on “Min rosa tid är här

  1. Håller helt med! Jag har länge föraktat färgen just på grund av vad den associeras med, mesigt, ytligt, fjolligt och för de svaga. Vilket jag antar är saker jag alltid varit rädd för. Det var väl något år sedan eller lite mer kanske som jag insåg att det är verkligen bara en färg. En fin och framförallt FÄRGGLAD färg, som man inte ska lägga värderingar i. Jag har mycket längre tid än så tänkt att det som anses kvinnligt och manligt ska värderas lika och sluta anses vara just kvinnligt och manligt men just färgen rosa.. Det är verkligen hjärntvättat in i en.

    • Det är ett stort dilemma när saker inte får anses gulliga och tjejiga åt män och pojkar, för det är ju sämre att vara tjejig. Jag önskar också vi kommer dit, att det slutar vara färger åt vissa personer. Alla får ha alla färger på kläder! Let there be colors! :)

  2. Folk som sörjer för att det är fel kön på barnet då? De som får en pojke kan ju inte få köpa en rosa tröja eller följa honom till ridskolan, för det är ju bara sånt flickor gör. Eller hur? Patetiskt säger jag bara. Duvet, den artikeln jag visade.

    • Det här med könade intressen måste också försvinna, men framför allt tänket kring att en människa (i det här fallet barn) är helt låst till en viss typ av aktiviteter, uttryck och känslor.

  3. Jag kom över mitt förakt för rosa (min resa vad gäller rosa är rosa period-förakt-acceptans) efter att ha läst om Feng Shui där färgen beskrivs som läkande och ofta bra för stressade sinnen.

  4. Jag hade också missat hur otroligt fin denna rosa skapelse är. Egentligen borde jag skaffa mig en XL, men jag trivs så bra med den lilla svarta.

    • Hade också ”den lilla svarta” väldigt länge! Den fungerar asbra såklart, men nu när jag kört med XL märker jag vad skönt det är för ögonen med en större skärm. Önskar dig en riktigt god jul också!

Kommentera

