SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Steamworld Dig

Lämna en kommentar

Min hacka gnistrar när jag tar mig djupare ner i mörkret. Långt där nere finns något jag söker, men som jag inte vet vad det är. Vad som egentligen finns där nere är det ingen förutom min numer döda farbror som vet. De vilsna byborna, som liksom jag är robotar i den ensliga vilda västern-staden är lika frågande som jag. Metallerna jag hittar i min väg kan hjälpa mig mot målet att komma ännu djupare. Och jag gräver, gräver och gräver.

Steamworld Diig1

Steamworld Dig beskrivs som en äventyrsgruvplattformare, ingen genre som rullar av tungan direkt. Visst är det lätt att beskriva allt som en blandning av Minecraft och en västerninspirerad plattformare, men det är inte nära sanningen. Här byggs ingenting, utan det grävs. Olika nivåer i gruvan har olika fiender, utmaningar och uppgraderingar. Det krävs en del klurande för att hitta skatter och andra föremål som hjälper en på ens färd i underjorden. En del föremål kräver resurser i form av vatten. Dessa pölar finns utspridda lite här och där, och det gäller att minnas var, för de är inte många.

Under varje spelsession med Steamworld Dig måste jag noga överväga vilket nästa steg blir. Ska jag våga gräva mig neråt ytterligare en bit för att hitta värdefulla mineraler, men samtidigt riskera falla ner och dö? Ska jag lyckas hitta den här uppgraderingen innan min lykta slocknar och jag har svårt att hitta eller blir dödad av en fiende? Straffet vid ett dödsfall är att halva din plånboks innehåll är borta, och alla dina uppsamlade mineraler ligger långt ner i gruvan. De här riskbedömningarna är både frustrerande och underhållande, då de håller spänningen uppe. Att leta och samla mineraler ger en tillfredsställande känsla och att sälja dem för att kunna ta sig längre ner i utforskandet av gruvan är en stor belöning.

steamworld-dig-3ds-1

Ett sött litet äventyr som spelmässigt inte ger mig mycket mer att önska. Kanske en möjlighet att uppleva äventyret igen på ett annat sätt, eller med andra skatter och områden att utforska. Det tar inte ifrån att jag hade väldigt roligt på vägen. Utöver det så är Steamworld Dig en fin spelupplevelse som de flesta 3DS-ägare kan uppskatta.

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

Kommentera

