SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Bodycount – En hjärndöd buggfest

Lämna en kommentar

Bodycount har stora skor att fylla. I trailers och förhandstittar nämns spelet som en spirituell uppföljare till den kritikerhyllade skjutaren Black från 2006. Utöver att de har samma producent vill jag påstå att det enda gemensamma de har är bokstaven B.

Bodycount_video_game

Man spelar som den sedvanliga karaktärslösa, amerikanska soldaten. Den här gången är man rekryterad av The Network, en organisation som i vanliga fall löser FN-konflikter länder emellan. Men det verkar finnas några mystiska individer som startar konflikterna, och det är där du kommer in i bilden och ska ta reda på vilka de är. Storyn är verkligen inget minnesvärt, och man får under hela spelets gång aldrig ens se huvudkaraktären Jackson förutom snabba glimtar då man dör. En tung och gripande berättelse är kanske inte det man förväntar sig av en skjutare i den här stilen, men det hade verkligen gett mer om man förstod ens lite varför man vill skjuta, varför man ska kämpa.

Bodycount visar sig vara en soppa av udda speldesign och buggar, kryddat med med hjärndöd action.

Ett bra gameplay räddar ju ofta en dålig story. Man bryr sig inte vad som händer, men är det kul att skjuta? Bodycount visar sig vara en soppa av udda speldesign och buggar, kryddat med med hjärndöd action. Ett av de största problemen i spelet är AI:n. Fiender står och skjuter planlöst ner i marken, springer in i mig utan att se mig, reagerar inte när kompisar dör… Kort sagt har de ingen som helst självbevarelsedrift. Det är lätt att gå Rambo-style och bara spraya kulor omkring sig. Snart har man lockat till sig ett lämmeltåg av fiender och det är bara att knäppa dem en efter en. Men att döda dem är inte alltid så enkelt som det verkar. I de flesta moderna skjutare på konsol idag precisionssiktas det med vänster trigger och skjuts med den högra. Bodycount har samma upplägg, men med en specialare när det gäller precisionssiktandet. Du låser din position och kan med högerspaken kika fram bakom skydd åt alla håll. Tanken är god men det känns aldrig naturligt eller användbart, inte ens i slutet av spelet har jag vant mig vid det.

Ett av spelets mer framträdande koncept skulle vara de förstörbara miljöerna. I början när man vistas i kåkstäder i Afrika är det lätt att spränga bort väggar och objekt, eller varför inte kniva igenom en solid betongvägg? Men det blir snabbt uttjatat då varenda möjlighet till att ta skydd skjuts sönder på tio röda av fienden. Man kan tro att en karaktär som Jackson ska klara sig bra från att bli skjuten, då han verkar vara dryga metern hög om man jämför med saker omkring en. Det blir tyvärr snabbt en utopi att se sig själv som en cool ninjadvärg med kulspruta. Var man än står verkar man vara nära någon form av sprängmedel, och en kula från fienden leder automatiskt till explosionsdöden.

Bodycount-game-review-xbox-ps3-6

Att mäta sig med Black överhuvudtaget är för spelet verkligen att skjuta sig i foten. Visst finns här vapen med skönt tryck, men Bodycount är både grafiskt och kontrollmässigt sämre än en konsolgeneration bakåt. Grafik där texturerna läggs på en halvminut in i cutscenen, osynliga väggar, ljudbortfall i hela banor, fiender som glitchar fast. Därtill finns ett tråkigt skillshotsystem som inte ger någon som helst belöning för mig som spelare, det finns ingen uppmuntran till att göra dem annat än att jämföra poäng med kompisar. Kommer man direkt från Bulletstorm är det verkligen ett skämt.

Mitt förslag till alla som trots allt är nyfikna är att vänta tills spelet är värt glasspengar – och sen köpa en glass istället. Det kommer ge långt mer njutning än vad Bodycount nånsin uppnår.

Annonser

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s