SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Ingens jävla flickvän

6 kommentarer

Tvåsamhet och relationer kan vara underbara på många vis. Men det finns tillfällen när jag inte kan vara längre bort från allt som har med dessa aspekter av livet att göra. Mitt intresse för spel får inte inkräktas av någons idéer om att jag gör det för nån annan, att jag har fått ”godkännande” av min partner eller att mitt intresse är mindre värt än någon annans. 

Hur många gånger har man inte fått frågan ”och vad tycker din flickvän/pojkvän om det då?” när det diskuteras intressen som tjejer har? Som kvinna får ens intressen varken ta tid, pengar eller utrymme i ens hem utan att ifrågasättas från omgivningen och av normer i samhället.  För något år sedan introducerades ordet ”tjejsamla i Svenska akademiens ordlista. Det betyder helt enkelt att man inte samlar så mycket, sådär överdrivet och nördigt som ”riktiga” samlare, det vill säga pojksamlare, gör.  Att tjejsamla är att nöja sig med lite grand.

Ständigt kuvad under vad som är ”riktiga” (läs manliga)  intressen så är tjejer fast i att inte ta saker till överdrift. Att vara stillsam, lugn och inte ta mycket plats är ju något som lärs in sedan barnen i princip föds. ”Oooh så livlig bäbis, en riktig pojke!” medan flickorna får rosetter och är gulligulliga i en triljard poser innan de ens börjat förskolan.

ingens jävla flickvän

”Men min fru gillar inredning, hon har fått bestämma hela huset, jag har ju bara ett rum med spel!” Oh really? För jag kan nästan ge min njure på att hon haft dig och framför allt barnen i åtanke och medverkande i valet av diverse inredningsdetaljer som rör hela hushållet. Gemensamma utrymmen är trots allt gemensamma. Diverse mancaves, garage, hobbyrum och liknande för män hör jag ofta talas om, men när det gäller traditionellt kvinnliga intressen lyser dessa särskilda rum med sin frånvaro. Jag kan inte ha ett ”manligt” intresse utan att vara den som blivit inspirerad (läs hänförd) av min partners redan existerande intresse.  Jag är den lilla blyga tjejen, med den lilla blygsamma tvspelsamlingen, överskuggad av partnerns livslånga dedikation av spel. För inte kan väl jag, som ju bara tjejsamlar, kunna vara engagerad i min hobby lika mycket som nån som praktiskt tagits har fötts till det?

Detta fenomen är genomgående i många grupper i samhället.”MEN INTE KAN VÄL DU LYSSNA PÅ HIPHOP/KÖRA FOLKRACE/SPELA I BAND/HA EN KARRIÄR/KLÄTTRA I BERG, VAD TYCKER DIN MAN OM DET?!?!” Det här ifrågasättandet, närmast hånandet av kvinnors intressen får mig att kväljas. Kvinnor ska endast bana väg för sin mans och eventuella barns intressen. Kvinnor ska ha månadspeng och strikt budget, vara RESONLIGA i sina intressen, medan en man kan köpa en ouppvikt SNES-kartong för 4000 utan att knappt ett ögonbryn höjs. Fan ta dessa skeva intressenormer.

I mitt privatliv är jag en partner och livskamrat, men när det gäller mina hobbies så är jag min egen, och ingens jävla flickvän.

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

6 thoughts on “Ingens jävla flickvän

  1. Asbra inlägg! Känner så igen mig ifrån massa situationer! Fan bland det värsta jag vet när folk kritiserar den mängd tid och pengar jag lägger på mitt spelande, men det faktum att min manliga partner är likadan, i vissa lägen kanske värre, bryr sig fan ingen om, det typ uppmuntras snarare. Och vet inte hur många gånger vänner, oftast manliga faktiskt… tror att allt spelrelaterat vi äger är min partners, och så får vi båda skruva lite obekvämt på oss och bah ”Eh.. det är faktiskt mitt/hennes.”
    Är verkligen en aktuell norm/fördom folk verkar ha om intressen.

    Säger det igen, verkligen bra inlägg!

  2. SATAN VAD BRA SKRIVET! *kan inte ens ta in att du är min lellesöster* <3 <3 <3

  3. WORD! Det här var lyckligtvis första gången jag stötte på ordet tjejsamla, men det var utan tvekan bland det löjligaste jag hört.

    • Det var en rätt stor debatt om det när det dök upp. SAOL bestämmer ju inte hur människor ska prata, de säger sig spegla språket. Det måste förekommit långt bort från mina kretsar, för jag har aldrig läst eller hört det innan dess.

      Tack för din kommentar!

Kommentera

