SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

En nybliven pokémonmästare talar ut

3 kommentarer

Jag har aldrig knappt ens sett åt Pokémonkulturen. Det har har aldrig någonsin legat i min uppenbara sfär som någonting jag velat ta till mig eller börja spela. Under seriens första storhetstid vore jag egentligen den perfekta målpubliken, men fann det roligare att spela Age of Empires och leka med kottar.

När tv-serien började sändas i svensk TV såg jag en handfull avsnitt, men fastnade aldrig för den skrikiga anime-stilen så som jag tidigare gjort med Sailor Moon. Skolgårdens lekar byggde på att dela Pokémonkort, men ingen hade en aning om hur man spelade kortspelet. Jag och många med mig visste inte ens vid tidpunkten att alla dessa prylar grundade sig i ett tv-spel.

Åren har minst sagt gått och från att ha sett på kulturen med en skopa skepsis har ändå en viss nyfikenhet växt sig fram. Kulturen växte upp med anhängarna och det var inte bara småkids som spelade, det var alla åldersgrupper. Trots detta och min återkomst till att börja spela tv-spel igen, så undvek jag Pokémon.

Det skulle dröja ett fallerat försök på Nintendo DS och en insikt om hur mycket kawaii-kulturen tilltalar mig innan jag såg på Pokémon med nya ögon. Vid det här laget så hade det första Pokémon i 3D släppts – Pokémon X och Y. Jag var smått lyrisk. Jag kunde inte mycket om Pokémon men visste att jag ville lära mig mer, jag ville verkligen gilla kulturen och kände att jag var redo för att pröva igen.

Pokémon X tog mig med storm! Mer än vad jag nånsin trodde att det skulle göra. Jag är övertygad om att en del av succén med mitt nya möte med serien har att göra med 3D:n. Då menar jag inte 3D-effekten i sig som är gimmicken med 3DS, utan att det är polygonbaserade Pokémons och världar. Det var engagerande att se mina monster agera på skärmen, att se attackerna verka och mina val spela roll. Att det sedan lagts till ett tamagotchi-liknande inslag där jag kan klappa och mata mina monster förstärkte mina band ytterligare. Det var helt enkelt ett större uttryck för interaktion än tidigare, vilket jag tror är en del i att jag gillar det så mycket.
Variationen fanns också där, något som jag innan trodde skulle vara ickeexisterande. Visserligen kretsar ju allt uppenbarligen kring de olika monstren, men som en tränare finns det massor att uppleva i Pokémon X. Jag kom på mig själv att ägna flera spelsessioner åt att bara odla bär, göra videos, möta andra tränare online och gulla med mina pokémons – helt utan att göra någon progress i spelets story.

Bulbasaur av pklucario

Bulbasaur av pklucario

Lite grus i maskineriet är att trots Pokémon är ett rollspel, så finns det inte många utrymmen för personliga uttryck i ens karaktär. En tjejkaraktär är låst till klassiskt feminina attribut, medan killkaraktären inte har någon tillgång till klänningar, lång hår och liknande över huvud taget. Eftersom kläderna inte är kopplade till någon slags gameplay utan bara är där för syns skull, finns det inte heller någon anledning till att det ska vara så strikt uppdelning. Det fanns till och med ett område i en affär jag inte fick komma åt eftersom jag valde tjejkaraktären, och att det då inte skulle finnas några kläder ”för mig” där.

De goda upplevelserna väger i slutändan över och jag har äntligen, efter snart två decennier, kunnat ta till mig Pokémonuniversat. Jag hoppas att kommande spel i serien också faller mig i smaken, och jag ser gärna att flera upptäcker tjusningen med det – inte minst för att ha någon att battla mot.

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

3 thoughts on “En nybliven pokémonmästare talar ut

  1. Kul att du äntligen fallit för Pokémon. Jag blev kär redan vid Game boy-varianten. Som jag spelat om flera gånger i vuxen ålder när andan fallit på (podédex-appen för iPhone – en lifesaver!!). ;)
    Efter att ha läst den här artikeln blev jag riktigt sugen på att testa 3D! Tamagochi-aspekten!!!!!

    • Hej Elin! Tack för din kommentar!

      Det finns en sån himla stor värld med Pokémonrelaterade prylar. Kände inte till pokédex-appen!
      Pokédexet i X och Y tycker jag var helmysigt, alla witty texter som beskriver monstren.
      Säg till om du köper det till 3DS, så kan vi fightas eller byta pokémons. :)

  2. Pingback: Årssammanfattning 2014 | SpeLinnea

Kommentera

