SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Midsommarspelande

9 kommentarer

Glad midsommar på er allihopa! Trots att jag är bördig från Dalarna är det inget traditionellt firande som står på agendan i vårt hushåll ikväll. Det blir istället okristligt och ohedniskt mycket gaming. Vad finns till hands på detta dignande spel- och tillika midsommarbord? Det ska jag tala om för er!

botaniculaBotanicula (PC)

Som nybliven ägare till en PC värd namnet för spelande, kan jag äntligen ta mig an olika indietitlar (många klassas redan som klassikers) och förkovra mig i vad som väntar mig för fina äventyr. Botanicula är verkligen definitionen av ett fint äventyr. Ett peka-klicka-spel som är som inget annat jag sett. Det är ett gäng skogsvarelser som tar sig igenom en otroligt vacker värld. Musiken är fantastisk och jag har hittills haft ett leende som går från öra till öra under många sektioner av spelet.

duck_game_ouya_screenshot_03Duck Game (OUYA)

Ett multiplater-pang-pang-spel som påminner om Towerfall eller Liero, men med ankor. Pixliga ankor som inte vill annat än döda varandra.  Det finns en baneditor för att skapa egna arenor att kriga på, möjlighet till lag eller enskild anka, och många vapen att skratta åt.

 

Little Big Planet 2 (PS3)

Uppföljaren till det Sony-exklusiva plattformsspelet med det kreativa i fokus. Det är fortfarande väldigt fantasifullt och stundtals jätteskoj att hoppa omkring i världarna. För den som redan spelat ettan finns alla objekt, klistermärken och dräkter kvar när man startar upp tvåan, vilket är välkommet. Överlag är det väldigt bra integrerat, men de viktigaste delarna glömde fixas. Jag tycker kontrollen fortfarande är på sina ställen frustrerande dålig. Ballonghopp och glitchar är inte kul. Men allting vägs upp av den kreativa andan som spelet genomsyras av rakt igenom. Ett skoj spel, och defintivt ett måste om man gillade ettan.

LuigiMemories

Luigis Mansion 2 (N3DS)

M…Maaarioooo? Jag befinner mig med Luigi i den spöklika världen för första gången! Jag är väldigt imponerad än så länge faktiskt. Dels är grafiken och bandesignen hittills väldigt välarbetad, dels är pusslen klurigare än jag trodde. Det är väldigt lite handhållande i Luigis Mansion 2, vilket jag tycker är rätt befriande. (Kommer väl säkert bli less på om jag kör fast senare) Väldigt fint hittills, och detta trots att jag inte spelat ettan och kan jämföra/vilja ha mer.

 

 

 

Vad spelar du i midsommar?

 

 

 

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

9 thoughts on “Midsommarspelande

  1. Dragon age origin är det osm gäller. Blev inget sådant spelande i går för då spelade jag sällskapspel. Betrayal at house on the hill, cosmic encounters och dixit blev det.

  2. Tänkte spela färdigt Child of light och sedan ge mig på The stick of truth, MEN sambon insisterar HELA TIDEN på att sträckse Orange is the new black (vilket iofs är fantastiskt) och sedan är det VM från 17 fram till 02 (vilket inte är så fantastiskt). :( Botanicula såg spännande ut, är det pussel? Om du gillar indiespel (och pusselspel) får du gärna ta och testa ett mobilspel som jag var med och tog fram tillsammans med en kompis (han kodade iofs och gjorde 90% av banorna så det är mestadels hans bebis, men jag designade och kom på ”storyn” iaf), Trauma Ted heter det. :) Under ett flyktigt ögonblick (när vi släppte det gratis i några dar) var det t ex det mest nedladdade spelet i Kanada! :D

    • Åh, Child of Light vill jag med köra. Men allt blir ”sen” då jag verkligen försöker ägna mig åt ett eller två spel åt gången. Brukar köra ett bärbart och ett ”stationärt.”
      Men Orange is the new black går ju före allt faktiskt! ;) Vi såg det på ungefär en vecka, men jag skulle gärna se fler avsnitt om dagen än så. Men sen blir väntan olidlig till nästa säsong. Och om man inte ser kommer nån jäkel att spoila skiten för en.

      Botanicula är mer peka-klicka-äventyr, inte upplagt kring banor utan man avancerar i äventyret om man säger. (Finns på ipad med) Det är jättefint, borde testas! Oh, vad kul med lite tips om indiespel! Särskilt om nån här varit med och skapat det. Har tyvärr ingen ios-device så jag kan prova!

  3. Jaha! Kommentarsfältet tar mina töntiga ”” på lite för stort allvar märker jag… haha!

  4. Det har mest blivit ”Super Mario World” på Wii U här. Vansinnigt avkopplande och ger utrymme för att göra saker ute i den verkliga världen.

  5. Jag spelade det när det kom (och faktiskt en gång innan det släpptes i Europa ;) ) och har nu återupptäckt det på Wii U. Mycket skoj =) Dessutom visar sambon och jag varandra olika hemliga vägar =)

Kommentera

