SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Helggötte med Linnea: Tvspels-naglar!

3 kommentarer

Har ni fått helg än? Blir det mycket gaming eller kanske bara en lugn stund i soffan med film och *fredagsmyz*? Jag har tänkt börja med en ny kategori på bloggen med lite mer lättuggat material, kallad helggötte. Här kommer jag tipsa om saker som jag hittar på det så kallade world wide web, saker jag pysslar med eller sånt som bara är fint att titta på eller göra, på helgen. Aka helggötte!

Först ut är tvspels-naglar!  Jag har tidigare känt att det är för pilligt och tråkigt med nagellack och allt vad det innebär, men sen jag börjat engagera mig mer i tutorials och instagramkonton med nailart så har mina ögon förvandlats från *ganska skeptisk* till *stora hjärtformade* på bara några månader. Så jag fick lite nagellack i julklapp och har sen köpt på mig några små och gulliga verktyg och penslar för att göra egen nailart.

Lägger in lite bilder på de spelrelaterade naglarna jag målat, med beskrivning på hur man själv gör.

Loco-roco Locoroco nailLocoRoco-naglar

Mina små favoriter till uttrycksfulla och sjungade små locorocos målade jag efter eget hittepå. Grunda med vit och gör en halvcirkel på den nedre delen av nageln. Ta sen ett prickverktyg (går lika bra med t.ex en hårnål eller knappnål) och gör en prick ovanför kroppen. I samma rörelse som pricken görs, dra ner den till ett streck mot kroppen. Detta bildar fjongen på huvet. :) På tumnaglarna får man plats att göra en större loco och kan ha två fjongar om man vill. Låt grunden torka och gör sen samma procedur fast med gult. Låt även detta lager torka helt och gör sedan vita pricka som ögonvitor och måla en svart mun med pensel. Låt torka, upprepa med prickar för pupiller och låt torka. Avsluta med topplack och VOILA! Locorocos sjunger på dina naglar! <3

 

pacman-naglar Pacman-naglarPacman-naglar

Dessa gjorde jag inför årets upplaga av Retrospelsmässan. Måla varje nagel i den färg du vill spökena ska ha. Låt torka, gör ögonvitor och måla små trianglar längst ned för spök”fötter”. Pacman frihandmålas med svart runt den gula grunden. Labyrinten är bara blå streck och vita prickar. Wackawackawacka! Dutta dit pupillerna och avsluta med topplack. Imponera sen på alla du möter.

 

 

 

Pikachu-naglarPikachu-naglar

Pika-pikaaaa! Jag följde en enkel videoguide på youtube, det jobbiga är när man ska få till munnen. Det är rätt krångligt med ”fel” hand, så om du inte kan göra själv så be någon hjälpa dig.

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

3 thoughts on “Helggötte med Linnea: Tvspels-naglar!

  1. Superkul naglar och helggötte är en kul kategori. Ibland behöver en lite ”götte” (vilken dialekt kommer detta sköna ord ifrån?) speciellt när en, som du och jag, jobbar på att förbättre världen =)

    • Tack! Jag tror ordet götte är nånting jag lärt mig här nere i Skåne, något iallafall några vänner säger om godis av olika slag. Om jag skulle gjort det att bli lite mer dalmål tror jag att det blivit ”götta” istället för götte. :D
      Hugz!

Kommentera

