SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Den ständiga prestandadiskussionen

5 kommentarer

När det gäller konsol- vs pc-spelande så är det en sak som alltid varit himla viktigt att ta upp i diskussionen ”vad som ger en bättre spelupplevelse” men snarare blir att handla om ”vem har objektivt den BÄSTA maskinen” och det är snacket om den förbannade prestandan. 

Jag har sett videor där nån *supekunnig teknikerperson* sitter och jämför hur väl en konsol ter sig mot en monster-PC.  Det uppstår liksom som nån slags förvåning över att en maskin för 10.000 kronor har högre prestanda än en maskin för 3-4.000 kronor. Man ser de uppretade kommentarerna om att en konsol ju INTE ENS kan visa superdupermegamaxi HD med 200000 frames per second, som diverse PC-maskiner kan. Sådär härligt nedlåtande presenterat när de rabblar upp grafikkortsnummer och diverse datortermer som endast väldigt insatta kan förstå. Det förekommer även ett stort klasshat i dessa diskussioner, så som jag upplevt i även andra hobbies. Det handlar om att dumförklara den person som köpt det billigare alternativet. ”Åh vad dum du är, för bara 5000 kr mer hade du haft en tusen gånger bättre maskin/kamera/matberedare/gitarr ju!” utan en tanke på att det finns en anledning till att man väljer budgetalternativet. För man har en begränsad budget.

polygon-count-diminishing-returns-consoles

 

Jag har alltid tyckt att hela diskussionen är bullshit. Det är liksom inget objektivt BÄTTRE med en spelmaskin för den kan processera mer information och visa slightly* bättre grafik. Vad fan nu ”bättre” grafik innebär. Nuförtiden handlar grafik mer om att presentera en känsla och ett koncept snarare än att den med flest högupplösta polygoner per kvadratcentimeter yta på skärmen vinner.  Dessutom har jag alltid sett en hårdvaras begränsningar som en tillgång. Nånting att jobba med, hitta problematiken och unika lösningar för.

För gissa vad, det är lite därför Wii slog igenom så hårt. Det var tänkt som en billig maskin. Det var aldrig tänkt att konkurrera med de andra konsolerna på samma sätt. För Wii erbjöd nånting som de andra inte hade.  Ett unikt koncept, som tilltalar familjen och med ett rimligt pris. En Playstation 3 vid lansering utan spel gick för runt 7000 svenska kronor. För det fick man ett Wii till sig själv och hela släkten och deras vänner, i princip.

”Det uppstår liksom som nån slags förvåning över att en maskin för 10.000 kronor har högre prestanda än en maskin för 3-4.000 kronor.”

 

Genom historien har det kommit igen hur dessa konsoler med ”värdelös” prestanda har varit de mest populära och utbredda på hela marknaden. PC-spelandet har på nytt blossat upp och ärligt talat har det för mig varit de spelen som inte alls varit särskilt prestandakrävande som varit mest intressanta. Jag orkar inte med fler AAA-titlar där saker handlar om polerad yta och hur mycket grejer som kan röra sig på skärmen samtidigt. Det är inte där spelglädje skapas för mig. Inte heller i ett dödsdyrt grafikkort eller i en processor som kostar mer än ett mindre lands BNP.

Vore Minecraft bättre om det var ett mer prestandakrävande spel?

Vore Minecraft bättre om det var ett mer prestandakrävande spel?

Så är vi redo att gå vidare från den här diskussionen nån himla gång? Är prestanda verkligen det viktigaste i dagens spelklimat? Vad tycker du?

*Jag vet någon kommer påpeka att det är MILSVIDA skillnad, men bespara mig snacket.

Annonser

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

5 thoughts on “Den ständiga prestandadiskussionen

  1. Fast så var Minecraft den mest prestandakrävande spelet 2011 och kanske än i dag för att det är uppbyggt i java och därför inte optimerat…

    • Jag talar ju om idag. Vi kan liksom spela Minecraft på en raspberry pi och ouya. Men skit du helt i poängen med hela texten och försök bräda mig med mer prestandasnack. :)))

  2. Fortfarande är minecraft väldigt krävande då det är uppbyggt i JAVA och på så sätt inte optimerat och kräver mycket av datorn. För Det verkar som att du tror att prestanda hänger bara på grafiken, men det hänger även på vad som skall beräknas. Och det är ganska mycket i tex mincraft.

    Och att man väljer ett dyrare alternativ är att de dyrare oftast hinner beräkna mer än det billiga, för att få det mest prisvärda kan man ”räkna ut” hur mycket prestanda man får för var krona.

    • Nej, jag tror inte prestanda enbart är grafik. Vad gäller dyrare maskiner etc… läste du ens vad jag skrev förutom under minecraft? Jag har inte sagt att minecraft är ett okrävande spel by any means. Men säg Pacman som exempel om det gör att du kan släppa den biten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s