SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

”Det är det som är vitsen med att spela”

Lämna en kommentar

Häromveckan var det en person på ett forum som frågade om ett spel var kul att spela, och önskade förslag på hur hen som nybörjare skulle ta sig an detta. Spelet i fråga var Minecraft, ett spel jag ägnat otaliga timmar i som insatt spelare.

När jag kom med mina tips så gjorde det inte trådskaparen nöjd, eftersom det ”ju inte är så det ska spelas.” Jag tyckte det var konstigt, eftersom jag spelat hundratals timmar på det viset (peacefull) och det tydligen gjorde Minecraft till en sämre upplevelse. Ja, jag spelade Minecraft FEL enligt hen som inte spelat spelet alls. 

Jag slutar sällan förundras över hur människor gärna vill lägga sina värderingar av rätt och fel i hur man spelar ett spel. När det gäller mer öppna spel och onlinerollspel till exempel, så är det i allra högsta grad av stor vikt (för mig) att göra spelet till sin egen upplevelse. Jag spelar som jag vill, efter de premisserna som spelet tilldelar. ”Vitsen” med att spela är precis vad fan man vill rent ut sagt. Det behöver inte vara något mer än ett monotont tryckande på knappar, det kan vara hela ens värld, det kan vara terapi, verklighetsflykt eller bara för att känna sig kreativ. 

”Vitsen med att spela är precis vad fan man vill rent ut sagt.”

air guitar bear

Jag glömmer aldrig när jag som barn spelade Super Mario Bros hemma hos min kusin. En av hans vänner var med och sa till oss ”vi måste warpa!” Och jag bara tittade på den där ungen och sa ”du, det heter fuska, och det ska vi inte göra.” Eftersom jag så starkt såg warprören som just fusk. Men idag skäms jag lite över hur jag så tvunget skulle sätta honom på plats, vi hade ju lika gärna kunnat gå ner i warprören, som en del i spelet det ju faktiskt är.

Jag är inte den att diktera hur andra ska välja att spela sina spel, och det är inte någon annan i din närhet heller.

 

 

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

Kommentera

