SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Age of Empires, what r u doin? STAHP!

1 kommentar

Min käraste rts-spelserie fick sig en känga för några år sen när de skapat Age of Empires online. Ett spel där essentiella saker var ouppnåbara utan att betala. Spelets servrar stängdes nu i somras. Nu har mikrotransaktionerna nått en annan nivå med ett helt nytt Age of Empires, som synes här ovan. Den numer Microsoft-ägda serien kommer ännu en gång fokusera på mikrotransaktions-marknaden. För mobiler och Windows 8 enbart. 

Jag kan säga att jag inte är helt anti när spelserier riktar om sig och blir något nytt. Det kan betyda något intressant. I fallet med Age of Empires så gör det inte det längre. Deras riktning går mot saker som jag inte gillar med spelmarknaden, med väldigt systematiska utsugningar av pengar. Märker ni också hur det gullifierats? Det känns inte längre som en form av krigsstrategisimulator, utan fienderna ”dör” liksom som på Cartoon Network. Också en produkt av att det ska vara spelbart på mobila enheter. Om man ska vara cynisk, för att locka en yngre publik, liksom King gör med sina annonser i barn-tv-stuk.

Ensemble studio är sedan många år upplösta, men det är sällan så smärtsamt uppenbart som nu när jag inte känner mig engagerad i Age of Empires och i princip har gett upp hoppet om en uppföljare. Utan mikrotransaktioner och mobilanpassning. Kanske är den eran av realtidsstrategispel förbi helt enkelt? *spelar moloket Age of Empires II HD för miljonte gången istället*

Har du någon favoritspelserie som gått väldigt långt bort från vad du gillade?

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

One thought on “Age of Empires, what r u doin? STAHP!

  1. Det är så tråkigt när det blir så. Jag tyckte senaste Civilization var uruselt. De hade tagit bort en massa grundläggande funktioner som fanns i tidigare spel för att istället släppa dem som expansioner.

Kommentera

