SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Att hantera rädslan för det okända

3 kommentarer

Som spelare är jag en periodare i vad jag gillar, vilket också speglar mitt mående.  En av mina största personliga rädslor, och som givit mig stor ångest, är rädslan för det okända. Jag har även stor prestationsångest av och till, som för mig går hand i hand med kaoset i hjärnan som uppstår när man tänker ”vad ska hända sen?”

Social anx - picures in boxes

Vissa gånger vill jag verkligen förkovra mig i äventyrsspel som innebär massor av eget upptäckande, att fightas mot enorma monster och vara hjälten som räddar världen än en gång. Andra gånger kan till och med att spela kännas som prestationer. Något som måste utföras för att vara en god gamer, eller för att ha hunnit spela det allra senaste. Det är då jag går tillbaka ett steg och istället fokuserar på vad som känns bäst för mig. Inte vad som ligger etta på topplistor, inte det som alla snackar om just nu. Inget överdådigt sandlådespel som ger mig alltför många val och en spelsession inte är den andra lik.

Nej, för ibland vill jag bara ha saker utstakade. Spel utan överraskningar, utan miljoner utfall och möjligheter. Det är här de *övergivna mobilspelen* kommer in.  Som Wordfeud eller Quizkampen. Någon kanske säger att det inte alls är övergivna spel, men det är knappast de som syns i topplistorna längre. Många gånger så ser jag människor i sociala medier håna de personer som är ”kvar på stenåldern” när det gäller mobilspel.

 

Dessa enkla, förutsägbara små spel har hjälpt mig hantera de jobbiga känslorna, trubba av ångesten när det varit som allra värst. Har hjälpt mig lida igenom de allra jobbigaste dagarna. Och på så vis varit en liten bit trygghet i att hantera rädslan för det okända.

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

3 thoughts on “Att hantera rädslan för det okända

  1. Är så jävla lika! Hatar t.ex. att köra bil där jag aldrig kört förut. Åker jag med nån först och kollar exakt samma väg går det bra.

  2. Jag insåg att en bättre presentation av mig själv igår hade varit: ”hon den där som spenderade 700 kronor på ett hundmedium”, hehe!

    Stort tack för hela arrangemanget än en gång, vi hade riktigt kul och ångrar bara att vi inte hade möjlighet att komma tidigare.

Kommentera

