SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Spelkultur och feminism

Lämna en kommentar

I mitten av juni i år var jag på en intressant föreläsningsdag i Malmö, kallat Spelkultur och feminism. Jag kom mig aldrig för att skriva om det då, men jag tänker fortfarande på vissa av föreläsningarna från evenemanget så jag känner jag måste tipsa om det nu istället!  Det hela spelades in och finns helt uncut på länkarna nedan. 

Ett ämne som alltid för mig är aktuellt är just spelkultur och feminism. ”Ska vi inte få ha våra spel ifred ens?” kanske nån tänker och nä serru, det ska ”ni” inte få.  Det kommer förklaras, särskilt tydligt i del 1 när Josefin Westborg talar om nördfeminism och shit people say, varför det är så jäkla viktigt att ta det här ämnet på allvar. Att saker som ses som ”neutrala” i spelmedia i själva verket är exkluderande för stora grupper i samhället, som kvinnor och HBTQ-personer bland andra.

Natalia Batista, författare till fantasymangan Sword Princess Amalthea, presenterar sitt arbete med boken och hur hon tänkte i skapandet av en berättelse med ombytta könsroller. Jag hade möjligheten att köpa boken på plats och kommer gå lite djupare in på detaljer kring boken i ett annat inlägg.

Därtill var det ett gäng sjukt intressanta panelsamtal där även vi i publiken fick chans att ställa frågor. Så många kunniga och coola personer på samma ställe, ibland blir det nästan överväldigande. (Slog lite slint i huvudet på mig när jag mötte Kersin Alex och inte kom på nåt att säga fast jag egentligen har 10000.)  På ovanvåningen där eventet hölls kunde man pröva på brädspel, men jag var alltför engagerad i att lyssna på föreläsningarna för att hinna med det.

Allt som allt en fantastisk dag som alla med intresse för spelkultur bör ta del av. Låt inte längden på videorna avskräcka, bara låt det stå på och lyssna på det som en podcast. Ta många pauser och reflektera. Det är värt det!

Spelkultur och feminism logga

10.00 – Föreläsning “Nördfeminism- Shit people say” av Josefin Westborg

11.15 – 12.15 Panel 1: Arrangörsskap och communitybyggande med feministisk inriktning
Medverkande: Elaine Boström, Maria Rodén, Fanny Nordgren, Jennie Larsson

13.30 – 14.25 Föreläsning “Sword Princess Amalthea – fantasymanga där könsrollerna är ombytta” av Natalia Batista

14.30 – 15.15 Panel 2: Hur det är att jobba med en framträdande roll inom spelbranschen?
Medverkande: Johanna Nylander, Kerstin Alex, Karin Ryding, Åsa Roos

15.25 – 16.15 Panel 3: Representation – skildring av kvinnor i spel (dataspel, lajv och rollspel)
Medverkande:  Natalia Batista, Åsa Roos, Cecilia Billskog

Del 1. http://bambuser.com/v/4701854

Del 2 http://bambuser.com/v/4702179

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

Kommentera

