SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

När blockeringslistan blir längre än vänlistan

2 kommentarer

Det kan vara tungt att agera på nätet ibland. Det som är tänkt som en avslappnande hobby kan snabbt betyda en inkorg med hat och hot. Myndigheter rycker på axlarna åt detta ”i-landsproblem” och uppmärksamhet i medier genererar än mer hat mot kvinnliga spelare.  Frågan ibland är ju… är det verkligen värt det?

Xbox live

Autentiskt meddelande på Xbox Live. Det första jag fick, min första kontakt med onlinevärlden.

Många utanför den här världen med onlinespelande och diskussionsforum förespråkar en slags taktik med att antingen tiga ut hatet eller vända andra kinden till. Jag tror inte att någon av dessa metoder är särskilt effektiv. Vilken annan hobby kräver att man måste hantera rena påhopp så gott som dagligen? Får innebandyspelande 12-åringar från Lerum våldtäktshot när de spelar en match? Eller kastar folk glåpord till den som orienterar? Det är vardag för de allra flesta spelare. Särskilt som kvinna.  Ändå känner man att man vill fortsätta. Bara en gång till…

”Får innebandyspelande 12-åringar från Lerum våldtäktshot när de spelar en match?”

Att det är lätt att kränka på nätet har väl knappast undgått någon. Internet och särskilt onlinespelande är en inbjudande värld med stora möjligheter (fortfarande) att vara anonym.  Samtidigt som 96% av anmälda näthot läggs ned så innebär det en hel värld med hatare som får härja fritt, utan påföljder för sitt beteende. Minsta ifrågasättning för den här delen av kulturen eller sexismen som florerar just i spelvärlden så mångdubblas hoten.

Nej, jag tycker inte att vi ska ha ”skinn på näsan” och inte ta åt oss av den här skiten. Jag tycker det är upp till förövarna (de har alltså gått så långt att de blivit förövare) att sluta bete sig som de gör, inte offren att dra sig tillbaka och sluta spela online. Jag kan sitta och blockera snubbe efter snubbe, men det grundläggande problemet är fortfarande kvar. Det har ju egentligen inte så mycket med just mediet att göra, utan det faktumet att det finns ett sånt djupt rotat kvinnohat i en överväldigande stor del av spelarna. På något vis så förstärks det och får utrymme i spelens värld, en pågående trend vi måste motverka.

Spelar du (icke-man) online och är du också trött på skiten? Vad tycker du vore rimliga åtgärder för att motverka att hot och hat sprids i spelens värld?

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

2 thoughts on “När blockeringslistan blir längre än vänlistan

  1. (Svarar här istället) Jag hade gärna gått ner lite i tid jag också… eller infört 6-timmarsdagar. Lovade mig själv att aldrig mer låta något annat gå före när förra hunden gick bort och jag hade spenderat de sista åren av hennes liv på resande fot, medan hon var kvar hemma hos pappa. Och likt förbannat sitter man här nu och låter det gå ut över hunden. Jag älskar mitt jobb och kunde inte ha haft det mycket bättre – det inser jag-, men jag älskar min hund, min hälsa och vår lilla familj mer och det är så tråkigt när den biten hela tiden blir lidande. Dessutom tror jag man hade jobbat lika effektivt på 6 timmar som man gör på 8, just för att man är mer utvilad och känner större inspiration etc. :)

    Ang. ditt inlägg; fyFAN vad ledsen jag blir. Jag har själv undsluppit liknande meddelanden vilket måste göra mig till något av ett unikum i spelvärlden, men å andra sidan vågar jag nästan aldrig spela online just pga den här kulturen. Som att bli vald sist på gympan igen, fast den barnförbjudna versionen. Alla spel borde komma med ett onlineläge bara för tjejer (typ som dina Mario Kart-turneringar! Kör ni fortfarande? Hade hundkurs just den tiden hela hösten, men den har inte kört igång än så det hade varit kul att testa på!) så att man verkligen fick testa på hur spelvärlden Ska fungera egentligen. Å andra sidan ska det inte behövas, av anledningarna du uppger i inlägget. Vi ska inte behöva hitta en frizon, DE ska väl för fan lära sig att bete sig som folk. Det här får bli mitt nya maniska engagemang, nu när smällarna äntligen börjar försvinna, hehe

    • Jag håller med om 6-timmarsdag. Det är uppe på ”test” nu på något äldreboende. De gör en studie om hur det påverkar de som arbetar och jämför det med en tvillingstudie på ett äldreboende med ”ordinarie” arbetstider. Det hoppas jag ger forskning som kommer främja den tanken om kortare arbetsdag ännu mer. Hur gör du med hunden vid arbete, eller är Snorre(?) hemmavid i tid? Vore kul att se vad du tränar med din voffe också.

      Om inlägget: Nej, enda sättet att undvika det tycks vara att undvika hela grejen överlag. Vilket är synd, för jag har haft många fantastiska stunder (särskilt när jag låtit bli att koppla in mitt headset) och jag har samarbetat asbra i just Left 4 Dead 2. Men det hjälper inte, mitt ”reputation” på Xbox360 är fruktansvärt lågt, något som bara sker om människor aktivt går in och väljer att undvika mig. Anledningarna de uppger är alltid falska så jag antar jag irriterar skiten ur folk genom att vara bra på ett spel. När fan det hände sist.
      Det var har varit trögt med MK8-turneringen i vinter, men jag hoppas folk kan köra snart igen. :) Just det, FEAR har fler aktiviteter nu, man kan följa på facebook. Typ twitch-streams och sånt.

Kommentera

