SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Tillbaka till 90-talet

6 kommentarer

Det här är inte ett inlägg om filmen Blast from the Past, eller som på svenska blev ”Rätt upp i 90-talet”, även om det är lite så det känns. Det är mer en reflektion kring hur mycket vår kultur faktiskt repeterar sig själv efter nån generation. Så även i spelens värld.

När jag såg årets eurovision (don’t judge) så skrek jag många gånger rätt ut över hur 90-tal allting kändes. För mig har det liksom inte vänt ännu, jag tycker att väldigt mycket från årtiondet var väldigt fult. Nu var det liksom ballader, kläder, frisyrer, mönster och texter som alla känns som ett uppkräkt 90-tal.

Det har börjat smyga sig in mer och mer när det gäller spel också, och vissa är helt bananas mycket 90-tal. Jag har nyligen börjat köra Splatoon väldigt mycket, och det är ett praktexempel. Det är inte för intet det har jämförts med kultklassikern Jet Set Radio, som visserligen släpptes på 2000-talet men känns otroligt mycket sent 90-tal. Men däremot tycker jag att Splatoon lyfter de bra grejerna, och jag finner färgerna och stilen att vara väldigt sprudlande och cool!

 

Det märks också på de spel som blivit sponsrade tack vare kickstarter-kampanjer. Det är som att hela världen har kommit förbi det pixliga 8-bitarstemats nyretrostil och istället anammat mycket tidig 3D att spinna vidare på. Det är troligt att 90-talskidsen har växt upp och kräver sin dos av nostalgi, såsom tidiga NES-fantaster gjorde med sina återköp av spelklassiker från 80-talet. Men idag har vi helt andra möjligheter att låta spelserier komma tillbaka, framför allt genom just Kickstarter och liknande tjänster.  Och samtidigt bli precis som fansen vill ha dem, genom en mer participativ design för att möta kraven från de ivrigt betalande fansen.

 

Jag skrev i början att jag har svårt för väldigt mycket från 90-talet. Jag tillhör den ringa(?) skaran som inte tycker att super nintendo är världens bästa konsol. Det fanns många riktigt kassa och framför allt förfärligt fula 16-bitarsspel. Dessutom anser jag att low-polygon-konsol-generationen med Playstation och Nintendo 64 i spetsen är de absolut sämsta att gå tillbaka till i avseende av grafik och spelbarhet. Att reboots av serier börjat bli tröttsamt. Att det alltid är manskaraktärer som får nya jäkla chanser. Att sexismen anses charmigt retro. Att många attityder från perioden överlag är vad som genomsyrat all kultur och den inte alltid varit särskilt bra.

 

Men som med alla tillbakablickar och nostalgi så tenderar man ju att minnas det som faktiskt var bra, och det finns en hel del av den varan också. Ett exempel nedan är en reklam för japanska Kirby’s Adventure till Famicom, från 1993.  Just Kirby har funnits i många olika former och varianter, men känner ni igen vilket senare spel som hämtat inspiration och tankesätt från den här reklamen? Just det, Kirby’s Epic Yarn. Och kanske till en viss grad även det helt nya Yoshi’s Wooly World.

Vilka 90-talstendeser hittar du i dagens populärkultur?

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

6 thoughts on “Tillbaka till 90-talet

  1. Jag anser att mycket av dagens populärmusik som spelas på radio börjar gå tillbaka till tidigt 90-tal med elektroniskt sound och djup bas. Även dessa artisters image med kläder,smink och frisyrer är hämtade direkt från 90-talet. Några bra exempel på svenska artister är exempelvis Robyn, Rebecka & Fiona och Little Jinder.

    • Eller hur! Upplever också att de klassiska boy banden har fått en revival, men älskade av en mer mångfacetterad publik. Och såg också en modeintresserad youtuber bära snickarbyxor, haha.

  2. Gahh! Inte läst på en vecka, I am so ashamed. :( Håller med om att low poly är fult, och det är synd för ett par av de där N64-spelen var ju jävligt roliga. Försökte ta mig igenom psychonauts på boxen för några år sedan men störde mig så mycket på grafiken i ett spel som i övrigt verkade helt jävla fantastiskt!!! Dock! Linnea! På tal om dryga manskaraktärer, snällllllllla ge The last of us: Left behind en chans! Jag har aldrig upplevt ett liknande spel, eller ens varit i närheten av att uppleva ett liknande spel. Typ nästan inga män alls, utan bara två unga tjejer och deras relation under en kväll i ett övergivet shoppingcentrum! Okej, du har garanterat koll på det här redan, men you should try it out! :D Because it’s frickin’ awesome! Om inte annat under nästa lan!

    • Inte svarat på två veckor, så det är lurre. :D En av de fulaste designerna jag vet är Mischief Makers på Nintendo 64. Oh my f…….

      Jag har inte ens kört första The Last of Us, originalspelet. Får ju skämmas lite kanske! Hade inte koll på detta, så tack för tipset om Left behind!

  3. Mischief makers! :D Det var nog det första spelet som min brorsa köpte på egen hand till N64:at… Och jag minns än idag hur SKOGSTOKIG mamma blev över att det var ”ALLDELES för våldsamt”, och lyckades tvinga butiken att ta tillbaka det fastän det var öppnat och spelat. :) Jag minns inte nånting alls av det, så kanske blev jag traumatiserad och förträngde slakten, men när jag kollar screenshots på google är inte gory det första ordet som slår mig. Snarare fugly.

    PS. DOLORES ÄR SÅ JÄLA GULLI!!!! OCH SJUKT BRA NAMN PÅ EN FRALLA!!!

    • Hahaha, åh jag minns hur vår lärare i mellanstadiet samlade ihop oss barn för de hade upptäckt att nån hade installerat GTA på skoldatorer. ”Det är ett spel där man skjuter dagismammor!” och blev strikt förbjudet därefter.

      Det är väldigt oskyldigt spel, Mischief Makers! Vilken reaktion, men så var det ju förr i ti’n.

      TACK VISST ÄR HON FANTASTISK?!?!!? :D

Kommentera

