SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Chiptune-vinyl med Nordloef och Musho

1 kommentar

IMG_6986_nordloef

Ni kanske inte visste det men jag är inte mycket för musik. Är en konstig människa som väldigt sällan kan få för mig att lyssna på musik. Det kan ha att göra med att jag har tidvis svårt att koncentrera mig på läsning med ljud i bakgrunden, allra helst om det är prat eller låtar som har sång. Och koncentrera sig på läsning är ungefär det enda jag gör när jag studerar eller förkovrar mig på www.

MEN! Komplett galen är jag inte och jag har vissa genrer som alltid går hem hos mig. Och en av dem är kanske icke-förvånande bitpop/chiptunes/electronica och olika subgenrer inom dessa. Tidigt i gymnasiet fick jag nys om det och jag var inte sen med att besöka 8bitpeoples på vår nyinförskaffade bredbandslina på hela 2Mbit/s. Det var där jag hittade och sparade ner alla mp3-filer från spännande bitpop-artister från hela världen. Det blev till slut min absoluta dröm att besöka festivalen Blip festival i New York, för att live få uppleva allt kring genren. Bit Shifter, Blubfish, Anamanaguchi, Covox, Boy vs Bacteria och så vidare, är en handfull av allt jag lyssnade på när det begav sig, och även idag när jag känner för det.  Tyvärr blev det aldrig nån USA-resa för mig som 15-åring och sedan dess har festivalen hunnit lägga ned.

Vid tidpunkten visste jag ingen i Sverige som varken gillade musiken eller som själv skapade den.  Men nu när mina google skillz ökat och sociala medieanvändandet likaså vet jag att jag är långt ifrån ensam.  En av de starkast lysande stjärnorna i chiptunesskapandet i Sverige är i mitt tycke Nordloef. Så har jag den fantastiska turen att bo i samma stad som honom, vilket gjorde att jag kunde få singeln nedan levererad(!) till mig av artisten himself. Ville såklart passa på att få den signerad också. Väldigt snällt! Det känns självklart för mig att stötta lokala indieartister, och för bara 70 kr så införskaffade jag den här vackra, som också blev min första vinylskiva.

Betyget från min sida kunde inte varit bättre, låtarna är melodiösa, roliga och intensiva, artworken passar perfekt och man blir sådär glad och uppstudsig som bara chiptunes kan göra med mig. Två feta tummar upp och ett hjärta på det!

Visst är den fin? Huset som tetrisbitarna feller i är Kronprinsen här i Malmö.

Visst är den fin? Huset som tetrisbitarna faller i är Kronprinsen här i Malmö.

Singeln är splittad med Musho, också en småländsk chiptuneartist, men som jag inte hört innan. 

Singeln är splittad med Musho, också en småländsk chiptuneartist, men som jag inte hört innan. Fett!

För er som är nyfikna på min musiksmak i övrigt kan kolla in mig på last.fm. Ja, Lars Winnerbäck ligger väldigt högt trots att jag inte lyssnat på många år. Det är väl det att han har gjort så ini helvete mycket att det räcker med en genomlyssning av albumen så är man uppe i typ  tre miljoner lyssningar. I övrigt är det inga som helst skämskuddar som dyker upp när jag kollar mina listor, trots att jag blev medlem för snart 10 år sedan. Dessutom kan man scrobbla (regga låtarna automatiskt) från alla devicer nu, till och med telefonen. *future*

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

One thought on “Chiptune-vinyl med Nordloef och Musho

  1. Pingback: Årssammanfattning 2015 | SpeLinnea

Kommentera

