SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Låt mig ha rätten att slippa kvinnofientlig reklam

2 kommentarer

Det finns många olika betallösningar idag för att skapare av onlinematerial ska få ersättning för sitt arbete. Doneringar, kickstarterprojekt, Patreon, plusprenumerationer för utvalda artiklar, att betala efter ett visst antal konsumerade verk eller inträdesavgifter.  Men den allra vanligaste formen är att ha allt material gratis, men istället ha annonser och reklam som ger intäkter. Men det finns en stor jäkla hake med annonser – när de riktar sig till kvinnor.

Jag missunnar såklart ingen att få betalt för sitt arbete, online eller offline. Det som ger en jobbig situation för mig är att annonseringar är så brutalt anti allt jag känner och står för, och därmed också anti kvinnor. (Nu uttrycker jag mig könsbinärt i hela texten, på grund av att annonsering fortfarande utformas efter det.)

”Det är väl inga problem att få annonser av sånt som du skulle kunna tänkas köpa?”
I en perfekt värld är det ju inte det, det verkar ju nästan rimligt. Om jag har googlat på badrumsspeglar så kommer företag som säljer badrumsattiraljer upp i annonser upp. Men riktigt så enkelt är det inte. Det spelar ingen roll hur många coola tvspels-trailers jag kollat eller hur ofta jag sökt på teknikrelaterade saker på google. Jag är ändå kartlagd som kvinna och med det följer otroligt mycket negativt för min onlinenärvaro.

ign_bröst

Första gången jag gick in på svenska IGN via mobilen möttes jag av denna reklam. Jag har kontaktat dem och annonsen är nu bortplockad.

”All reklam är ju jobbig, inte bara för kvinnor!”
Ja, nästan all reklam och annonser är irriterande. Men det är en annan nivå när det riktas till kvinnor. Den är värre på alla sätt. Det är hela tiden budskap om att jag inte duger. Jag är inte värdig min egen kropp eller mina värderingar och jag reduceras ned till ett objekt hela tiden. Det är ska hetsas, skrämmas, trimmas och slimmas. Ska jag inte banta så ska jag förstora läpparna, lyfta brösten eller se till att min man (hej heteronormativt) tillfredsställs. Jag ska också hantera allt med hushållet och barnen, oavsett om jag har några. Gemensamt för alla annonser och reklamer är att jag inte kan värja mig. Jag kan ju inte bo under en sten, sätta skygglappar och aldrig mer ta till mig nån kultur eller aldrig mer besöka webbsidor. Förutom det, varför är JAG den som ska värja mig?

Även kvinnokroppen används i reklam som riktar sig till män. Vi ska uppsökas, erövras, förminskas och våldtas. Hur många gånger har du inte sett ”kåta slynor i ditt närområde” eller liknande, när du bara skulle söka efter typ brandvarnare? Kvinnor och kvinnors kroppar används som lockvaror på samma sätt som ”ta 2 betala för 1” eller smågodiset innan kassorna på ICA. Spelreklam är långt ifrån oskyldig, snarare tvärtom. Hur i fan ska jag kunna njuta av spelkultur när jag måste möta sånt här inte bara i reklamen utan som en stor del av spelet?

Sälj grej med tjej.

Sälj grej med tjej.

”Adblock är dumt för det blockerar företagts inkomstkälla!”
Annonsblockerare är min enda chans till ett litet andningshål, till nåt som helst uppehåll i den bombardering  av kvinnofientlig reklam som sker dygnet runt, året runt. Ja, det är dumt att företag inte kan tjäna pengar på just mitt besök när jag har adblock på. Men varför är jag den som ska stå ut med att få skit, när det enda jag vill är att ta del av det onlinematerial som de erbjuder? Jag är helt med på många, många olika sätt att ge pengar till de som gör något jag tycker är bra. Men istället så innebär det att jag samtidigt måste känna mig som en skitdålig jävla människa på grund av annonser. När det är mindre företag eller enskilda personer jag verkligen gillar brukar jag försöka stå ut och stänga av adblock tillfälligt, men de siterna har oftast inte heller så tydligt kvinnofientlig reklam som större siter.

”Vad kan jag göra?”
Först och främst, säg i från! Skratta eller vifta bara inte bort det, låt företagen veta att det inte är okej när pissiga annonser visas. Acceptera inga ursäkter till att sånt ska få fortsätta visas. Sponsra de personer och siter du gillar via tjänster som Patreon.

Om du fortfarande vill använda google-tjänster (det är lite halvt omöjligt att låta bli i och med att jag använder Android) så kan du göra inställningar under Google Ads Settings. Jag har personligen satt av allting som skulle kunna grundas på mina intressen. Sen att det säkert finns kryphål för google och siter jag besöker är nåt man behöver vara medveten om.

Det du också kan göra är att använda sökmotorer som inte delar din privata information. Såsom DuckDuckGo. Det hjälper dig att förbli oidentifierad på nätet av företag.

Så nästa gång du tänkt basha någon som av någon anledning använder adblock, fundera över varför det kan vara en skitviktig åtgärd, en slags överlevnadsstrategi på nätet. Låt mig ha rätten att slippa kvinnofientlig reklam. Och låt oss jobba för att annonser som dessa inte ska få fucking finnas.

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

2 thoughts on “Låt mig ha rätten att slippa kvinnofientlig reklam

  1. Hej måste är lika rapp i munnen vanliga fall

Kommentera

