SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Retrospelsfestivalen 2015

1 kommentar

Åh vad roligt det var på Retrospelsfestivalen! Årets upplaga av festivalen hände den 10 oktober på STPLN i Malmös västra delar. Jag vill tacka arrangörerna för ett så välordnad och lyckad mässa, och det var som vanligt jättekul att springa omkring och kolla in allting de hade att erbjuda.

lugenmario

På grund av en väldigt envis post-mässa-förkylning så kommer det här inlägget först nu. Men jag är så nöjd med årets festival, verkligen fint alltihopa. Trots att nån jäkel förmodligen smittat mig med nåt.

På vägen till festivalen mötte vi några personer utanför busskuren som såg lite förvirrade ut. De gnabbades lite om vart de skulle stå för bussen.  De insåg snart att vi båda skulle till samma ställe, då ”du ser väl att de är nördar?!” Så uppenbarligen syntes det sig att vi skulle dit, tydligen.

Det är som vanligt en stor marknad för köp och sälj. Jag tycker de roligare prylarna är de som är handgjorda, och det fanns mycket av den kreativa varan. Många passade på att ta en vända i flipper eller tävla i roliga tävlingar som Retrospelsfestivalen hade satt upp. Dessutom var det ett minikval till cosplay-SM som jag förstod det. Sjukt duktiga människor är på att sy och vara kreativa i sina dräkter och utföranden! (Bildbonanza följer!)

Hade dessvärre inte råd med så mycket, men Införskaffade mig trots allt en famicom-kassett med Doraemon. Geeky Gals var konferencier och skötte sig utmärkt, hade önskat en längre pratstund men man hinner inte så mycket när en irrar runt som en yr höna. Jag försökte vara modigare detta året, förra året hade jag hållt i en föreläsning själv och var helt slut i huvudet. Man blir rätt slut oavsett på mässor och liknande, iallafall jag. Vågade prata med några fler i år kändes det som.  Hur är du när du går på mässa?

Däremot hann vi intervjua lite härliga människor för podden Spelberget! Bland annat pratar vi med Robert Kreese, musikskapare för nyretrospelet Alwa’s Awakening, Sarah Mineur från Geekonista och Chris Schenström från The Game Assembly. Jag kommer såklart säga till när avsnittet släpps, så ni inte missar det.

En av höjdpunkterna var Professor Sakamoto, som kommit till lilla Malmö från Japan för att framföra sin musik. Det blev en del medleyn som jag filmade, men också hans egen musik och skiva som fanns att köpa på plats.

Tack så mycket för årets festival, hoppas vi ses nästa år!
Tusen tack till arrangörerna som skapat en sån fin festival för oss besökare!

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

One thought on “Retrospelsfestivalen 2015

  1. Pingback: Årssammanfattning 2015 | SpeLinnea

Kommentera

