SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Hur jag ser på året

5 kommentarer

Det här är ingen årskrönika, utan bara en liten inflik i hur jag ser på ett år när jag tänker på det. För det har kommit till min kännedom att jag är relativt ensam om detta exakta synsätt. Några ser året som en cirkel, andra månaderna på rad, andra på höjden eller olika storlekar för varje årstid. Men hur ser jag?

scouternaskalender1996

Jo, när jag tänker ett år så ser jag månaderna i en fyrkant. Exakt som den kalender vi hade på väggen i förskolan när jag gick där 1996. Det som jag senare förstått är en kalender som scouterna ger ut varje år sedan 1945. Varje månad är svartvit i botten och vartefter månaderna passerar sätter man ett klistermärke i färg på rutan. I mitten finns det en dagskalender, med blad som rivs av. Det turades vi om i klassen om att göra, och jag tyckte det var lika spännande varje gång det var MIN tur att få vända blad. Tänka sig att den kalendern gav ett synsätt som jag har än idag, snart 20 år senare. Det är liksom såhär jag alltid tänkt, så länge jag kan minnas.

almanackan_2016_m_nadsbilder_med_bakgrund

Som en väldigt nostalgisk tripp så beställde jag kalendern för 2016.  Den kostar 130 kronor från deras hemsida, och 7 kronor går till en scoutverksamhet man själv väljer.  Har tyvärr ingen koll på  specifika verksamheter då jag aldrig varit en scout själv. (Utöver att ha läst i knattarnas ”Gröngölingsboken.”) Jag ser fram emot att få riva av blad och placera klistermärken på det nya året.

Hur ser du på ett år? Rita gärna, det är kul att visualisera!

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

5 thoughts on “Hur jag ser på året

  1. Skrattade högt, den kalendern är också min första kontakt med systemstisk time keeping och jag ser fortfarande året så! Augusti är alltid längst ner, februari längst upp, sommaren nere till höger osv. Tänker också kalendern som en fysisk plats, alltså att vi befinner oss på aktuell månad i solvarvet :D

  2. Jag ÄLSKAR den här grejen men att höra hur folk visualiserar året!! Har haft den konvon många gånger med olika människor.

    Mitt år är som en linjal ungefär som jag ser snett från sidan som börjar i januari och slutar i december. Linjärt helt enkelt. Sen flyttar jag liksom upp och ned på den så jag ser en viss bit tydligare. :)

    • Det är coolt hur olika vi tänker på så vanliga saker. Makes u think. Nä men på riktigt, det finns så mycket intressanta olikheter i hur vi tänker.

  3. Jag ser också året som en KFUM-scoutalmanacka.

  4. Jag tänker mig det som en cirkel – blir nästan yr av alla varv ;D

Kommentera

