SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Skapandet övervinner förgörelse alla dagar i veckan

2 kommentarer

Så många gånger jag läst pressmeddelanden kring kommande spel, gärna krigstema och med ”miljöer som förstörs när du skjuter på dem!” och att det skulle i sin tur bidra till en annan sorts dynamik. Helvete vad jag tröttnat på att förstöra, förgöra och förinta.

Det är inte konstigt att jag dras till det mer färgglada och innovativa inom spelvärlden. När årtionden har ägnats till att slakta fiender, skjuta fiender (överhuvudtaget ha fiender) och demolera allt i sin väg så är det som att få frisk luft när nåt annat dyker upp. Jag var den ungen som uppslukad skapade snöskulpturer på skolgården, bara för att få se dem nedsparkade av arga småpojkar innan nästa rast ens påbörjats. Jag var också ungen som aldrig kunde förstå vad det gav att medvetet förstöra något som nån annan byggt upp – när det ger så mycket mer att jobba i skapelseprocessen.

På ”äldre” dagar har jag lärt mig att olika material och situationer har olika handlingserbjudanden. En träbänk erbjuder att bli ristad i, en glasruta att krossas. Anonyma internetforum ger möjligheten att bete sig som ett komplett rövhål och att få en virtuell bössa i handen erbjuder ju att skjuta sönder allt i sin väg.

Eller - "if all else fails, use a bazooka to blow everything up"

Eller – ”if all else fails, use a bazooka to blow everything up”

Det är inte dessa handlingserbjudanden jag vill se i ett spel. Det är alldeles för enkelt. Spelutvecklarna använder våldet som den enkla vägen ut, en lättja som jag alltmer tröttnat på att se.  Eftersom mer avancerade handlingserbjudanden kräver mer tilltänkta designbeslut. Det är lätt att trigga en händelse till att spränga bort något, men hur kan man göra något utan att det ska involvera sådant som innebär att förstöra saker eller förgöra fiender?

Det är den typen av design jag tycker är mycket mer intressant. Och som nuförtiden fångar mitt intresse långt mycket mer än något skjuta-på-allt-som-rör-sig-tills-allt-dör-spel. Jag vill inte förgöra mer, jag vill skapa och vara kreativ! Eller åtminstone ha spelvärldar uppbyggda kring annat än explosioner och dödsantal.

Hur ser du på det här? Har du också tröttnat på den typen av speldesign?

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

2 thoughts on “Skapandet övervinner förgörelse alla dagar i veckan

  1. På tal om att skapa – har du spelat Super Mario Maker? Jag har ju inte wii (har ps4) men håller en liten liten tumme att de kanske skulle släppa en 3DS version. Verkar så himla himla kul!!! :D

    • Älskar Wii U, (som du kanske listat ut) kan verkligen rekommendera den konsolen. :) Har inte hunnit införskaffa det spelet ännu, men det står absolut högt på önskelistan! Kan ju alltid hoppas att det kommer en nedbantad version till 3DS, men är tveksam med tanke på den förhållandevis lilla skärmen.

      Tack för din kommentar!

Kommentera

