SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Den här är nu!

2 kommentarer

tv3_8014

Den flitige läsaren kanske kommer ihåg att TV:n här hemma höll på att krevera sönder fullständigt. Nu har en ny TV fått flytta in i hushållet och står på plats som kronan på verket i vardagsrummet.

Tack för alla tips jag fick om en ny TV, både i bloggen och på Twitter. Det är ju verkligen en djungel av bra och prisvärda tv-apparater nuförtiden. *låter som jag är 108 år gammal* Men för oss som inte köper ny elektronik var och varanann månad (den gamla 42-tummaren hade 8 år på nacken) så är det verkligen som julafton att få komma igång och installera den. Det blev en 55-tummare från LG. En smart sådan, så det finns ju spel till den. Såg några spel utvecklade av LG Russia, vilket bådar gott om kvaliteten. Vore det kul att se när jag provar dem?

Anywho, jag slogs verkligen av hur lätt men framför allt PLATT den är. Den gamla var ju visserligen klassad som en platt-tv men det säger ju ingenting om själva vikten eller utformningen. Det händer ju verkligen grejer i teknikens utveckling på bara nåt år, tänk då vad nästan ett deccenium gör för en TV.

 

Den verkar jättebra hittills, inga konstigheter. Det var lite problem först att koppla in scart-spel utan input delay, men det ordnade sig efter lite pill. Om ni tycker färgerna på bilderna ser väldigt bleka och omättade ut är det för att jag fotade på dagtid i svensk vinter dvs Mordor, så jag har tvingats ljusa upp bilderna så ni ska kunna se något överhuvudtaget. Men jag ser verkligen fram emot de timmar jag kommer spendera i sällskap av den här ögonstenen. Spel i knivskarp HD och förhoppningsvis flera sessioner med splitscreen.  Först ut att provas till nya skärmen är Super Mario Maker, jag kommer berätta mer om det i ett annat inlägg! :)  Vill fråga er läsare, hur använder du din TV? På samma sätt som för 8 år sen? Och hur ofta uppdaterar du teknik hemma? Berätta!

P.s Jag vill inte höra nu vilken tv vi borde köpt eller hur dålig denna är eller nånting sånt där tjafs. Tyvärr behöver jag sätta en sådan här disclaimer för det händer ofta att förståsigpåare (aka mansplainers) kommer och ska berätta hur FEL man gjort. Tack på förhand!
Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

2 thoughts on “Den här är nu!

  1. Jag sa upp mitt TV-utbud för ett år sedan och har sedan dess endast använt den till mina konsoler för att spela och se på Netflix med. Jag köpte nyligen en ny TV och är riktigt nöjd. Min förra TV var en 42″ plasma och var ca 10 år gammal. Något jag märkte direkt var dock skillnaden på ljudet, hur den gamla TV:n hade bättre högtalare än min nya.
    Jag är väl annars ganska ”normal” när det gäller uppgradering av teknik i hemmet. Jag byter mobil efter 24 månader, köper ny dator när den kraschar och köper ny konsol när den sjunkit lite i pris.

    • Ja, det låter väldigt rimligt. Det är verkligen förändringarnas tid nu för TV och dess framtid känner jag.
      Vi är ganska lika i teknikuppgraderingar utöver att jag även köper ny telefon när den pajar, istället för efter 24 månader. Min är från 2011 så den är lite på gränsen nu trots allt…

Kommentera

