SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Beroende av Super Mario Maker

6 kommentarer

super mario maker

På sistone har jag spelat absurda mängder Super Mario Maker. Jag vaknar mitt i natten och har idéer till nya banor. Jag kastar mig över Wii U-paddan efter dagens alla måsten och spelar till batteriet tar slut. Jag har till och med börjat få typ musarm (padd-arm?) av att paddan är så tung i handen när jag bygger banor.

Grundidén med Super Mario Maker är typ drömmen från när jag var barn, då minsta level editor i alla spel nöttes till förbannelsen. Men att själv få göra banor i Super Mario?! Det är ju briljant. Och det fungerar bättre än alla spel som nånsin haft samma koncept. Nintendo har ju en förmåga att göra allting väldigt charmigt, användarvänligt och engagerande i all sin impelhet. Det är direkt interaktion med pekskärmen, du ritar fram mark och plattformar, och placerar lika enkelt ut fiender, power ups, rör och gångar. Att sen gratis kunna publicera sina banor och låta vänner och okända spela är underbart.

super_mario_maker_100_courses_retractedSuper-Mario-MakerSNES

Däremot kan Nintendo lära av Media Molecule’s (Little Big Planet) sätt att hitta banor och vänner lätt. Det är onödigt meckigt i Super Mario Maker idag, då det inte är integrerat med de vänner som jag redan har på konsolen, utan jag måste leta upp dem och följa dem på nytt i spelet. Dessutom kan jag inte söka på kreatörernas profilnamn, utan måste skriva en typ 30 siffror lång kod till en bana de gjort och därifrån hitta till att kunna följa personen. Liksom.. Varför? Dessa omständiga sätt att nå de mest basala grejerna på Nintendos konsoler förbluffar mig alltid.

Men det spelet saknar i tekniska grejer tar det igen med sin charm. Möjligheten att kunna välja från flera olika tidsåldrar av Mario. Hur det låter när man placerar ut block. Integrationen med amiibos och möjligheten att spela med dessa karaktärer. Att spelet inte överröser en med alla funktioner på fem minuter utan tar lite i taget. Att det inte går publicera 48 banor som är skit, utan det är tio i taget tills tillräckligt många gillar dina banor och då kan du ladda upp tio nya. Hur roligt det är att experimentera med storlek och vingar på fiender och block. Ja, listan är väldigt lång.

Nintendo har lyckats väldigt bra med spelet och det braiga (eller det dåliga) är ju att det aldrig någonsin tar slut. Det finns ett oändligt antal banor att testa och göra. Jag bävar inför dagen då servrarna för spelet stänger och jag inte längre kommer kunna spela alla coola, roliga, häftiga, skrattframkallande banor som jag spelat och skapat i Super Mario Maker. 

 

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

6 thoughts on “Beroende av Super Mario Maker

  1. Alltså jag vill spela det här såååå mycket!!!! Det verkar superkul!!!!
    Tyvärr har jag ju inget Wii. :(((((( Åhje.
    Kanske när bloggen blir mer känd kan jag köpa en till ”företaget” hehe

    • Haha, klart du måste ha en företags-Wii U! Det är en asmysig konsol som har flera av mina absoluta favoritspel.

    • Jag får notifikation på din kommentar iallafall! ;) Men jag undrar om det är för att jag inte har Jetpacks Kommentarer installerat utan kör med vanliga WordPress-kommentarer som du inte får notifikationer från min blogg till ditt wordpress.com-konto? Har du Jetpack-kommentarer installerat på din blogg?

  2. HEJ! HerreGUD! Sjutton dagar senare. Har varit ett par vansinniga veckor med mycket jobb, extrajobb och hundande (så till den grad att jag inte ens hunnit köpa Firewatch) dygnet runt, men ändå! Sjutton dagar. Det är fan bra! Har aldrig trivts så bra på jobbet som nu, hundträningen går bra på alla fronter, och ja… Biljetter till Springsteen. :)))

    Hur är det själv? Super Mario Maker låter ju verkligen som en dream come true, jag fattar dock inte hur jag ska få in det i schemat just nu (och har vi tappat bort wii u:et?!). Eller så lägger man ner allt annat och spelar tv-spel. :) Hur har du det själv? Är det inte dags för ett nytt FEAR till våren? Förra hösten kändes tom och meningslös. Är allt bra med… Doris? Frallan? :D

    • Heeej ruskprickis! Fan jobba inte ihjäl dig nu pls! Var det bekräftat med Springsteen alltså?! Hörde nå tanter på jobbet tjoa om detta.

      Det är bra här. Och ja, Super Mario Maker är amazing som man kan tro. Hur fan kan ni tappat bort en hel konsol?! Det är ju livets mening. Kunna spela. Önskar också ett nytt FEAR, det har varit lite snack i facebook-grupp men vet inte hur långt det kommit.
      Hunden (Dolores) har det med gött. :)

      Är du nånsin i Malmö nuförtin?

  3. Juuuuust! Dolores! ÄNNU bättre! Bortsett från att jag lyssnar på Order of the Phoenix nu då, hehe. HEM HEM! Nu kommer jag inte glömma det igen i alla fall. :) Bekräftat och biljettsläpp i torsdags, totalt kaos som vanligt men lyckades rida ut den stormen. (Resten av den dagen jobbade jag inte ihjäl mig :D ) HIHI hade gärna tjoat med tanterna på ditt jobb, på mitt jobb går han under namnet ”Lidl” av en kättare.

    Jag skyller halvhjärtat på en flytt? Köpte Raving rabbids igen häromdagen för att försöka blåsa liv i första nintendot, men nu verkar jag ha åkt på en förkylning så kanske får ta det lugnt med dansandet ett tag till. Kanske till nån dag grannarna är bortresta pga bor på översta våningen och är glad i mat! XD Jag ska till Malmö snart (men inget datum spikat) för att köra sista rummet i Sherlocked, har du testat på det? :D Och så är det agilitytävling i Lomma 23 april. Sen var jag sugen att testa på rollerderby, skulle vara någon prova på-dag snart enligt nåt Fanny postade på FB. Kör du fortfarande?

Kommentera

