SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

10 år av musik

1 kommentar

916863c919165c049a254acdf2e4753e

Jag var minst sagt sen att ta till mig musik, tills jag var typ 15 år tyckte jag det mesta var skit och ägde inte en enda CD-skiva eller något att spela dem på. Men snart började jag intressera mig för tv-spel igen och med den kulturen följer ju en hel del riktigt bra musik. För tio år sedan, 28 februari 2006, så gick jag också med i last.fm.

Last.fm är en rolig gratissite som började som nån slags konkurrent till Myspace men senare fick en egen identitet. Du kan scrobbla låtar, det vill säga få dem reggade av datorn att du lyssnat på dem. I takt med att smartphone-utvecklingen och internets påverkan på hur vi tar till oss musik så har last.fm alltid sett till att man kan scrobbla sina låtar.

Det ger intressant statistik utan att behöva lyfta ett finger. Du kan se exakt vilka låtar ni lyssnat på vid en fest 2008, eller vilken som var din favoritlåt i november 2010. För mig som är statistikjunkie så är det helt fantastiskt. För mig personligen så har själva intresset för musiken sviktat till och från, vissa år har jag lyssnat på otroligt få låtar, men andra har varit mer rika på musik.

Så jag kommer starta ett nytt segment på bloggen, där jag då och då kommer ha en musikmåndag. Jag presenterar en eller flera låtar som jag har lyssnat på, som jag gillar. Många kommer vara från den tiden, tidigt 2000-tal och dess mitt. Eftersom det var en hel del tv-spel under den perioden kommer det finnas mycket spelrelaterat. Oroa er inte. :)

Så imorgon ser vi fram emot min första Musikmåndag! Hänger du med?

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

One thought on “10 år av musik

  1. Kul grej! Älskar GIF-en (och statistik). För egen del har podcasts förstört mitt musikliv för nästan all lyssningstid går åt till poddar nu för tiden. Ska bli kul att läsa dina musikmåndagar!

Kommentera

