SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Musikmåndag v13 – Regina Spektor

4 kommentarer

Regina+Spektor+Soviet+Kitsch+392580

Sovjet-Amerikanska sing- and songwritern Regina Spektor fångade mig i en väldigt visuell tid. Musikvideor var vid tidpunkten väldigt engagerade för mig, och Reginas videor var, i kombination med musiken något väldigt speciellt.

Den allra första videon jag såg med henne var ”Us.” En magisk stopmotion-historia med ändlöst vackra pianomelodier. Hon är en otroligt skicklig pianist, jag är så jäkla imponerad av alla musikskapare som kan sjunga samtidigt som de spelar nåt superavancerat på instrument. Jag vet det är basic för den som kan detta, men för mig är det ju helt otroligt. All träning som går ut till att bli något så fint. Det ser ut att gå så lätt, och är så himla vackert. Samma sak med hennes låt Fidelity. En väldigt tilltalande video för mig som var 16 år och väldigt inne på allt som var på nåt sätt quirky. Så som jag uppfattade hennes artistpersona och videor att vara. Du kanske känner igen henne mer från introlåten från Orange is the New Black, även om jag inte personligen tycker det är hennes starkaste låt på långa vägar.

 Här nedan är iallafall Us, som jag vid tidpunkten 2006 var övertygad om att det var HD. Det är 480p. Haha.

 

Ha en fin vecka nu allihopa!

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

4 thoughts on “Musikmåndag v13 – Regina Spektor

  1. Åh Regina Spektor!! Började lyssna på henne på gymnasiet någon gång. Soviet Kitch är verkligen min favoritskiva med henne all time. Så himla fin och speciell.

  2. Snorre övertalade en motvillig och obstinat Anna att följa med och se henne på KB 2009, ångrar det INTE kan jag säga!

Kommentera

