SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Att lära sig döda

5 kommentarer

Det pågår en lång och seglivad debatt om våld kan kopplas samman med barn och ungdomars tv-spelande. Vissa vill till och med påstå att krigsspel uppmanar ungdomar (i framför allt USA)  att söka tjänst till armén. När krig på ett vis närmast glorifieras i både film, tv och i spel har vi verkligen ett problem. För oavsett om vi vill det eller inte så påverkar det oss, på olika vis. Men vad händer när dödandet lärs ut i förskolan?

Relaterat till detta läste jag en artikel i en lokaltidning förra veckan. Skolan anordnade en fejkad älgjakt för barnen. Under skoltid. En hel dag fick barnen springa omkring i skogen för att blodtörstigt leta reda på en älgstackare och ”skjuta” den med låtsatsgevär och knallpulverpistoler. Även i en förskola i Åtorp hände samma sak, som visas i det här tv-inslaget. Här har varje barn ett eget fejkgevär i trä, som sedan låses in i ett ”vapenskåp.” Läraren lägger värden som ”tradition” över älgjakten i samhället före läroplanens krav. Målen för varje barn i läroplanen är bl.a att de

”utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra”

”Barn tillägnar sig etiska värden och normer främst genom konkreta upplevelser. Vuxnas förhållningssätt påverkar barns förståelse och respekt för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett demokratiskt samhälle och därför är vuxna viktiga som förebilder.” Kap 1 Sida 4 Stycke 3

”Förskolan ska ta hänsyn till att barn lever i olika livsmiljöer och att barn med de egna erfarenheterna som grund söker förstå och skapa sammanhang och mening.” Kap 1 Sida 6 Stycke 1

”Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö- och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhållningssätt och en positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet. Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp.” Kap 1 Sida 7 Stycke 6

Ingen av de artiklar jag sett ta upp det här ämnet har skolorna (eller föräldrarna) kritiskt granskat det här temat, som gladeligen anordnas varje år. Själva ”dödandet” av älgen leder inte till någon konsekvens för barnen, det är snarare ett firande kring det fällda djuret och en stolthet som infinner sig. Alla vill vara den som bragde djuret livet!  Att normalisera dödande, våld och vapen på det här viset är i min mening fruktansvärt. Jag är fullt medveten om att jakttraditionerna rotar sig djupt i bl.a Dalarna där jag kommer ifrån. Där hade vi till och med älglov från skolan, för att så många vuxna skulle ut på jakt.

Att lära sig om djur och natur i förskolan är något jag uppskattar enormt, vad jag däremot inte tycker skolväsendet ska förespråka, är den likgiltiga inställningen till dödande. Hade det inte det här med spännande friluftslekar kunnat tas i en ickevåldsam tappning? Ornitologiska fotografi-lektioner, vad man gör när man går vilse, varför det är viktigt att vara rädd om naturen osv. Några av dessa exempel lärs förstårs också ut, men jag står fortfarande frågande till låtsatsälgjaktens relevans.

”Men döden är en viktig del för barn att förstå! Och att se var maten kommer ifrån!” kanske någon av er tänker nu. Ja, det är det absolut. Men att bygga delar av lärandet på tradition, (vi har alltid gjort såhär) våld (ni måste döda den)  och vapen (replikor gjorda av skattepengar) som om inget annat fanns är fel.  Att vara medveten om vad vi stoppar i oss och vad vi kommer ifrån är minst lika viktigt. Men då är det snarare bonden, slakthuset eller pannkaksfabriken i Tyskland som bör besökas. Inte sätta en knallpulverpistol i handen på en sexåring och be den skjuta mot djur.

Det handlar inte om att förbjuda vad barn ska få leka eller inte. Det är en fråga om vad vi väljer att lära ut till våra barn vad som är okej och vad vi tar ut i deras verklighet. Märk väl att det inte är ett spel eller en tecknad film. Det utageras direkt i verkligheten.  Jag tycker inte att dödande skall läras ut som en accepterad norm i skolan, oavsett om det gäller djur eller människa.

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

5 tankar om “Att lära sig döda

  1. Jag vet inte vad jag tycker!

  2. Riktigt bra poäng du har här. Hela grejen känns helt onödig och verkar istället återspeglar sig på vad det finns för gemensam syn på jakt i det samhället där detta genomfördes. Barn i den åldern ska inte tvingas att leka jägare, för det är verkligen ingen lek. Vapen ska tas med respekt.
    Helt klart så är studiebesök den bästa metoden för att lära sig, och då tycker jag inte ens det är ok. Att komma till en miljö där djur slaktas kan sätta djupa spår hos ett litet barn.
    Nä, hade detta inträffat med våra barn så hade jag blivit ganska så förvånad och ifrågasatt personalens pedagogiska förmåga.

  3. Jag vet vad jag tycker. Det är aptöntigt. Bort med det. Och kyrkobesök och allt annat som inte hör hemma i en skola.

  4. Nog kan man väl säga att spel uppmanar ungdomar till militärtjänst?

    http://www.americasarmy.com/

  5. Apropå: ”Vissa vill till och med påstå att krigsspel uppmanar ungdomar (i framför allt USA) att söka tjänst till armén. ” American Army är just ett sådant värvningsspel. http://www.americasarmy.com/ fan, skrev just detta så läser jag kommentaren ovan, postar ändå.

Lämna en kommentar