SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Chibi-Robo: Park Patrol (NDS)

5 kommentarer

Chibi-Robo figurerade för första gången som den söta lilla hushållsroboten i Gamecube-spelet med samma namn. Den stickkontaktföresedda roboten vars främsta uppgift var att sprida glädje fångade många spelares hjärtan. Vad däremot få verkar känna till är att spelet faktiskt fick en uppföljare till Nintendo DS.

I Chibi-Robo! Park Patrol håller världens parker på att gå under. En mystisk, mörk kraft sprider avgaser och dödar alla växter i sin väg. Det är din uppgift att ta reda på vad som egentligen händer, och samtidigt restaurera en park. Varje ny dag startar och avslutas i Chibi-huset. Här kan man omvandla lyckopoäng till watt, och för watten köpa intressanta grejer till ens park via Chibi-PC:n, som är utformad som en klassisk Famicom. Huset har också den vitala funktionen att kunna ladda upp batterierna. Chibi-Robo gör nämligen av med energi när han rör sig och arbetar. Till hjälp i spelet finns också en annan robot vid namn Chet. Han är fast i Chibi-huset, men blir encoach via satellit när man är ute i parken och spatserar.

Chibi-Robo agerar alltså numera trädgårdsmästare, men lyckopoäng är fortfarande det centrala i spelet. Du vattnar blomknoppar på marken, som växer till vita blommor på ett ögonblick. Blommorna blir sen färgglada av att de dansar av glädje till din boombox, och sprider lyckopoäng och nya frön omkring sig. När ett område får 30 färgspäckade blommor så förvandlas den till en grön och frodig plats. Målet är förstås att få hela parken lika fin och full av liv.

Att det är ett relativt tidigt DS-spel går inte att komma ifrån. Alla verktygen styrs med hjälp av pekskärmen. Allt från att vattna blommor till att cykla eller hålla takten på din boombox görs med rörelser på skärmen. Det fungerar överlag mycket bra, men det kan bli tröttsamt att göra samma sak och därmed samma rörelser ett femtiotal gånger på en dag. Fordonen är de stora förlorarna i användarvänlighet, antingen styr man med en ratt på pekskärmen eller försöker rita cirklar för att få fart på ett annat. Oavsett vilket är det onödigt krångligt och ett överflödigt moment.

Ganska snart upptäcker man att det inte bara är parken man kan besöka. Det finns även en bit av en stad att röra sig i. Det är få områden, men med Chibi-Robos storlek så är det mer än tillräckligt för att gå på upptäcksfärd. Här träffar man också nya vänner, i form av olika leksaker eller maskotar. Till en början är de avsvimmade, men man väcker den snabbt till liv genom att ge dem energi från sin stickkontakt. Var och en av karaktärerna har sin speciella historia bakom varför de hamnat just där, och egensinniga drag som gör spelet mer intressant. Som pingvinerna Pop och Fizz som inte kan sluta att bråka om det heter Popfizz soda eller Fizzpop soda. Eller leksakssoldaten Tampa som är så noga att kalla en för ”sir” han till och med säger det efter han bara smaskat på en chokladbit.

Ens vänner kan med watt som betalning hjälpa till att förbättra parken. Minispel som trampoliner, bowling och karuseller hjälper en att samla lyckopoäng. Andra saker som fontäner, träd och statyer kan locka fler besökare till parken. Men allt är inte bara framgångar. Det finns ju ondska kvar i världen. Här visar den sig i form av Smoglings, små runda varelser vars enda mål är att förstöra din park. De kan göra blommor svarta så de vissnar och dör. De större varianterna trampar sönder broar och annat som man omsorgsfullt byggt upp. Det är svårt att se Chibi-Robo som någon mean machine, men han kan rocka sina verktyg så pass att han kan få väck ondingarna.

Chibi-Robo! Park Patrol lever på sin charm och unika stil. Karaktärerna är minnesvärda och rakt sagt roliga. Allt Chibi-Robo gör skapar också musik eller ljud, vilket ger ytterligare ett härligt inslag i den redan översöta världen. Att man efter spelets slut får fortsätta bygga och skapa i sin trädgård om man vill är en välkommen bonus, trots det rätt repetetiva upplägget. Det är inte den djupaste historien man kommer uppleva, men väl en intressant inflik i den klassiska frågan om varför vi förstör vår jord. Och om en liten, liten robot med ett stort hjärta som ger hopp om att kunna rädda den.

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

5 tankar om “Chibi-Robo: Park Patrol (NDS)

  1. Bra recension!

    Chibi-Robo är verkligen ett underbart spel! Så sjukt stämningsfullt och speciellt.

    Var sugen på Park Patrol när det kom men blev liksom aldrig av att jag köpte det. Drömmen för mig skulle ju vara om ett Chibi-Robo-spel som liknar det första kom till 360n, då blir det svårt att motstå! :]

    • Tack!

      Jaa, det är fantastiskt fint. Verkligen eget. Det finns ännu ett DS-spel med Chibi-Robo där man städar i någons hus. Det verkar också fett. Men kom tyvärr bara till Japan. :( Hoppas också på ett nytt Chibi, men då på 3DS. :D

  2. Inte fanns väl Chibi-Robo till Wii väl? (kanske kommer det en uppföljare till Wii-U framöver? vem vet) jag har inget minne utav det ialla fall. I vilket fall, en bra recension på ett väldigt bra spel =)

  3. Chibi-Robo är en av spelvärldens mest underskattade spelkaraktärer någonsin. :(

Lämna en kommentar