SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Retrospelsmässan 2012

Lämna en kommentar

Så var det dags för årets Retrospelsmässa. Jag är ingen återkommande besökare som man kan tro, utan det här är första året jag hade chansen att ta mig till mässan. Och vilken mässa sen! Jag visste att intresset var stort, men inte så här stort. Kön av retrospelsentusiaster och övriga nyfikna ringlade sig långt runt byggnaden redan när vi kom dit strax innan elva på förmiddagen.

Packat med folk omkring oss och med en lätt andnöd äntrade vi mässgolvet. Först spatserade vi in i demorummet där diverse äldre konsoler fanns att testa. Jag fick chansen att spela Vectrex, något jag hoppades skulle finnas på mässan. Det var precis lika coolt som jag förväntade mig, med färgöverlägg och allt.

Allsköns försäljare fanns också på plats såklart, vilket är det stora dragplåstret för hela Retrospelsmässan. Ska man få fynda? Vilka rariteter kommer finnas? Intresset var så stort vid borden där saker såldes att jag fick träna på mina trängas-skills för att ens få en skymt av vad som försigick. Då och då skymtade en cosplayare förbi vilket får en att le när man inser vilken barndomshjälte eller hjältinna de föreställer. Otroligt många hade också sina 3DS-konsoler med sig vilket gjorde att otaliga möten i Streetpass kunde göras.

För min del var inte själva shoppingen det som tilltalade mig mest, utan alla trevliga människor man lärt känna genom åren på Internet som också var närvarande under mässan. Det var otroligt roligt att få prata med människor som lyssnar på Spelberget eller som känner igen en sen gamla forum, andra spelsiter eller Twitter.

Jag är otroligt nöjd med besöket på mässan och jag kan säga att det är ju inte sista gången jag besöker den om det ska vara såhär trevligt! Vi åt jättegod veganpizza, åkte spårvagn för första gången och somnade hemma med ett leende på läpparna. Jag kan helt enkelt konstatera att ibland har man hopp om en positiv spelvärld, något jag som gamer kan stödja istället avskräckas från. Det är mina samlade intryck från Retrospelsmässan 2012.






Retroresan innan sändning.







Virkade presenter till GamingGrannar!


Looten var inte stor, men jag är nöjd med mina köp! Jag har inte ens ett Famicom, men kunde inte låta bli att köpa spelet pga den söta framsidan. Försäljaren visste inte vad det hette, kanske kan någon som är haj på japanska hjälpa mig att lista ut titeln?

Mini-MegaMan!

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

Lämna en kommentar