SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Virkade Luigi-vantar med mönster

14 kommentarer

Jag har dragit mig från att försöka mig på att virka klädesplagg. Min farhåga om att det ska vara svårt har alltid tagit överhanden när jag  kollat in andras verk med allt från sockor till mormorsruteponchos.  Men vantar borde väl inte vara så svårt? tänkte jag. Och nä, det var det inte! Jag valde förstås ett speltema till mina vantar, med ett stort L som i Luigi men också som i Linnea förstås. Luigi är ju lite av en underdog efter decennium av pisk från sin storebror. Jag har lyckligtvis en otroligt snäll storebror, så Luigi är mer ett färgval än karaktärsval för min del.

Vill du också virka dina egna vantar? Du kan göra vilken färg och tema du vill! Vad sägs om rosa med en P-vinge? Eller svampar! Eller kanske någonting helt annat, du bestämmer såklart själv. :)

Du behöver
Virknål 5 mm
Garn i valfri färg, motsvarande tjocklek till nålen
Synål med stort öga
Eventuellt en bit filttyg och lim

Såhär gör du

1. Börja med resårmudden. Lägg upp 10-12 luftmaskor och gör sedan halvstolpar (hst) tillbaka.
2.  För att få det att bli resårvirkning, virka endast i de inre maskbågarna. Det kan vara klurigt att se till en början men du ser om du lyckas om det blir ”ränder” i arbetet.
3. Fortsätt med hst i inre mb tills du har en bit som går runt din handled.
4. Lägg muddkanterna mot varandra och virka ihop dem så du får en ring.
5. När du kommit till övre delen av ringen, virka fasta maskor varvet runt. Det här blir den första delen på vant”kroppen”.
6. Virka hst i båda maskbågarna runt, runt tills du kommer till början av tummen.
7. Virka 4 luftmaskor och hoppa över 3 maskor i arbetet för att skapa tumhålet. Fortsätt varvet runt med hst.
8. Virka hst och minska allt eftersom du kommer mot toppen av handen.
 9. När det är några få maskor kvar på arbetet, avsluta och fånga upp maskorna med en synål och avsluta arbetet.
10. Tummen virkas på samma vis, stick ner virknålen i hålet och fånga upp en maska och börja med hst runt, runt.
11. När du är nöjd med tummens längd avslutar du på samma vis som ovan.

För dekorationen virkade jag en ring i vitt, tunt garn och en 2,5 mm virknål som jag sen klistrade ett grönt L i filt på.

Annonser

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

14 thoughts on “Virkade Luigi-vantar med mönster

  1. Så himla häftiga! Jag har av samma anledning som du aldrig virkat något klädesplagg, det verkar för svårt… Får se om jag lyckas knåpa ihop ett par Waluigi-vantar tills nästa vinter ; ) Då blir jag lätt coolast i byn.

    Hur går det med fotpallen/kuben/förvaringsgrejen?

    • Tack! Lätt du kan göra vantarna!

      Någon IKEA-färd har det inte blivit för att införskaffa pallen, så det har inte blivit av att våga påbörja projektet utan den. Däremot har jag testat min teori på en lös kub, och det verkar fungera! Måste bara köpa lite mer garn så jag kan färdigställa den. Cheers!

  2. De ser ju sjukt sköna ut!!! Snygga! :D

  3. Åh så vackraaaaa! :D Älskar sista bilden.

  4. Luigi tänkte jag på direkt. ^^

    Och Hummer? Haha. Ja. Folk är nog väldigt hungriga hela tiden så därför de tänker på hummer. ;-)

  5. Coola! Men vänta nu… L som i Luigi eller… LINNEA?! Mind blown!

  6. Vilka köttiga vantar! Jättefina!

  7. Alltså jag har hittat sånna sjukt pinsamma bloggare som nyligen blivit ganska stora och välkända. ALLT handlar om hur de fixar året och de filmar gärna och lägger på en bra låt.