SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Mr Saturn – amigurumi med mönster

5 kommentarer

Den lilla bedårande rasen i Mother 3 och Earthbound kallas Mr Saturn. Trots att jag inte spelat något av dem så är jag ändå förtjust i vad som blivit seriens maskot. De är fredliga pungliknande varelser som säger boing och zoom efter varje mening. Man blir ju frälst redan där. Så förtjust att jag var tvungen att virka en. Jag blev  inspirerad av Annies Mr Saturn (som i sin tur blev inspirerad av Mr Saturn-snacket i Spelberget) att jag också ville göra en! Kolla in Annies blogg, då hon virkar massor av söta spelfigurer!

Om du bestämmer dig för att göra en Mr Saturn får du vara medveten om att det är en samlarfigur och inte är lämplig som en leksak för barn eller djur.

Mönstret är mitt eget och jag vill inte att Du kopierar (att lägga upp på t.ex en blogg som ditt eget), översätter eller säljer mönstret eller de färdiga figurerna. Med det sagt hoppas jag Du respekterar min önskan och att Du har kul när Du virkar!

Du behöver:

Material
Ljus persikofärgat garn. (Jag använde Drops Paris nr 61)
Virknål storlek 3 eller 3,5.

Ståltråd eller piprensare
Plastögon
Svart filttyg
Rött band eller lite rött restgarn till rosett
Synål med stort öga
Polyestervadd
Sax

Förkunskaper för att förstå mönstret:
Magisk ring
Luftmaskor (lm)
Fasta maskor (fm)
Smygmaskor (sm)
Ökning (2i1)
Minskning (2>1)

Såhär gör du:

Kropp
6 fm i en magisk ring. (6)
1. [2i1] x 6 = (12)
2. [1fm, 2i1] x6 = (18)
3. [2fm, 2i1] x6 = (24)
4. [3fm, 2i1] x6 = (30)
5. [4fm, 2i1] x6 = (36)
6. [5fm, 2i1] x6 = (42)
7. [fast varv] x10 (42)
8. [5fm, 2>1] x6 = (36)
9. [4fm, 2>1] x6 = (30)
10.[3fm, 2>1] x6 = (24)
Stoppa kroppen här
11.[2fm, 2>1] x6 = (18)
12.[1fm, 2>1] x6 = (12)
13.[2>1] x6 = (6)

Avsluta med en smygmaska och spara en stump att sy igen hålet med.

Näsa
6 fm i en magisk ring. (6)
1. [2i1] x 6 = (12)
2. [1fm, 2i1] x6 = (18)
3. [2fm, 2i1] x6 = (24)
4. [fast varv] x5 = (24)

Avsluta med en smygmaska och spara en lång garnbit att sy fast näsan med. Stoppa
också näsan.

Fot (x 2)
6 fm i en magisk ring. (6)
1.[2i1] x 6 = (12)
2. [fast varv] x4 = (12)
3. [2>1] x6 = (6)

Avsluta med en smygmaska och spara en garnbit att sy fast fötterna med. De
behöver inte stoppas.

Rosett
Jag använde mig av en guide på youtube för min rosett, du kan också klippa ut
rött band och göra din rosett i. Det bestämmer du själv. :)
Sy fast näsan på kroppen i en lagom höjd och sy fast fötterna under kroppen.
Klipp ut långa bitar av ståltråd och gör som en liten krok längst ned. Den
sticker du sedan in först i kroppen för att skapa morrhår och fjong på huvudet.
Det är lättare att göra långa bitar som man sen klipper till lagom längd än att
ha krånglat in en ståltråd som blev för kort.

Limma fast ögonen och ögonbrynen du klippt ut i svart filt. Fäst sedan rosetten
på fjongen och du har en söt liten Mr Saturn! Boing!

 

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

5 tankar om “Mr Saturn – amigurumi med mönster

  1. Han är så jävla fet! Jag är stolt över att vara sambo med Mr Saturn och det är verkligen på tiden att du och jag spelar lite mer Saturn.

  2. Haha, han blev ju supersöt! : P När jag skaffar ett SNES är Earthbound absolut ett av de första spelen som ska införskaffas, mest på grund av Mr Saturns oemotståndliga söt-/fulhet.

    Måste testa att virka en rosett för att se om jag klarar det, det tänkte jag inte ens på att man kunde göra. Tack för omnämnandet, förresten!

    • Tack! :D
      Om inte Eartbound vore så satans dyrt hade jag också köpt det för länge sen! Det verkar ju helt underbart, jag får kanske överväga emulering för att få ha chans att spela det över huvud taget. Vet inte ens om det funkar med en konverter.

      Klart du klarar det, du klarar ju virkligen allt! *Mrs Fyndig_89*

  3. Haha ååh vilken härlig typ! Jag älskar näsan och rosetten :D
    Tack för kommentaren på min blogg, det är en sak som är så bra med hättor, dom är så enkla att göra och man kan variera sig oändligt. :)

Lämna en kommentar