SpeLinnea

Världen genom fyrkantiga ögon

Var är alla fejkspelare?

4 kommentarer

 

I de flesta kulturer har det till viss mån funnits så kallade posers. Ordet används när en person försöker vara något den inte är, för att bli en i gemenskapen. Detta fenomen tycks ha ökat lavinartat de senaste åren, iallafall så verkar det så på de som anklagar andra för att vara just en poser. Eftersom tjejer inte har några riktiga intressen förutom att stå framför spegla och kalla sig själva tjocka, så är det just tjejer som blir kallade posörer mest. Det finns ju ingen annan möjlighet. Det är tjejer som inkräktar på killarnas intressen genom att låtsats gilla spel. För uppmärksamhetens skull. Det är klart ingen tjej har något som helst egenintresse av att spela, man gör det ju bara för att komma åt de attraktiva manliga individerna som spelar på riktigt. En tjejs roll i spelvärlden har ju alltid varit att stå bredvid och se söt ut, massera trötta pojkars LAN-fingrar och rygg efter en tuff natts spelande och möjligen förse de utmattade krigarna med kylda drycker och tilltugg.

Tjejers intressen har alltid nedgraderats och hånats till fördel för killarnas äkta hänförelse till sina hobbies. Nu när till och med nörd har blivit ett mer positivt klingande ord så är även det endast något att titulera män. För tjejer låtsats ju bara. En person av kvinnligt kön är ju också bara så intressant som hur knullbar hon är, vilket nu verkar bryta mark även i nördkretsarna. Varför skulle annars tjejer hänga på Dreamhack i flera dagar, det är ju för att få visa upp sig och hänföra de kärlekstörstande nördkillarna! Allt i linje med alla kvinnors hemliga plan om att ständigt få tråna efter de fantastiska män som kan allting som vi inte kan. Detta eviga skådespel för att slåss om killars gunst är inget som bara sker i dessa kretsar. Det finns ju asmånga tjejer som till och med låtsats bli våldtagna  för att få den ack så eftersträvansvärda uppmärksamheten från män.

Hur absurt detta än låter så finns det människor som har den här människosynen. Eller kvinnosynen är väl rimligare att säga, jag har ännu inte varit med om någon som påstått att en kille är en poser. Men närhelst detta kommer på tal så känner många till en poser, en tjej som ska låtsats ha gillat spel, det är de alldeles säkra på. Hur de vet det eller vad som definierar det går sällan att svara på, men de är helt säkra på det, oftast genom att ha sett en bild på tjejen i fråga. Det bottnar i den fördömande utseendehets som blir allt intensivare. En tjej bedöms inte på hur hon spelar eller hur djupt hennes intresse är, det är utseendet som gör det. En tjej kan helt enkelt inte vara attraktiv och gilla spel på samma gång, det är en fysisk omöjlighet. Ingen tjej kan lägga upp en bild på sig själv där de spelar tv- eller datorspel utan att bli analyserad om hur ”äkta” man är som spelare och vilken grad man hamnar i på snygghetsskalan.

Var är alla dessa tonvis med tjejer som ägnar så mycket tid till att låtsats gilla något de egentligen inte har något intresse av?  Hur kan så många tjejers intressen tillåtas viftas bort på grund av andra människors okunskap och rena ignorans? Och när ska utseendet bli en ickefråga för något som handlar om virtuella världar och upplevelser?

Författare: SpeLinnea

Spelnörd med pyssliga fingrar.

4 tankar om “Var är alla fejkspelare?

  1. Det är svårt det där, egentligen. Eller ja, svårt och svårt, men det är lätt att bli kluven. Du har ju naturligtvis rätt i det du skriver, men samtidigt sitter jag och slår huvudet hårt i tangentbordet när man stöter på de av kvinnligt kön som tyvärr nog är en del av anledningen till att folk tycker på det viset. Framförallt i wow, och framförallt för några år sedan, fanns det tjejer som inte kunde bara vara gamer, utan kände ett stort behov av att vara KVINNLIG gamer, enbart för att få uppmärksamhet och drägglande 12-åringar efter sig. Uppenbarligen gillar de ju att spela spel, annars hade de inte fortsatt spela. Men vad var egentligen det som drog mest, spelandet eller uppmärksamheten? Och det är därför jag har svårt för kvinnor som går på konvent i sexiga cosplay-outfits när de inte har något intresse för vad de cosplayar. Utan som enbart googlat ”sexy females *insert nerdy context*” och valt den dräkt som avslöjar mest hud. När man jobbar så hårt för att få gaming-kulturen till att vara jämställd och att man inte automatiskt ska ses som mindre bra på spel bara för att man är tjej, ja då hjälper inte den delen av kvinnliga nördar till, eftersom de drar mer fokus på att de är uppmärksamhetskåta än att de faktiskt är bra gamers.

    Lång kommentar, som egentligen inte handlar så mycket om det du skrev. Men jag behövde väl bara få skriva det, haha ^^ Bra inlägg i alla fall! :)

    • Tack för din kommentar! Kul att läsa.

      Dessa tjejer som misstänks för det beteendet, hur vet man att det är för uppmärksamhet och inte genuint intresse? Och att porträttera sig som kvinnlig gamer ska man ju såklart få göra om man tycker det är av vikt, men det behöver ju inte ha att göra med den typen av uppmärksamhet alltid. Det finns såklart rövhål i alla läger, tycker man är så snabb med att döma ut människor (tjejer) som uppmärksamhetskåta, när det hos killarna kallas att vara nördig och vilja berätta om/visa sitt intresse. Coolboy89 blir en vanlig spelare medan Coolgirl89 blir fokuserad på att porträttera sig som tjej. Killarna har haft normen så länge att minsta anspelning på ett annat kön tenderar att bli sett på som uppmärksamhetssökande.

  2. När det gäller nördkulturen i stort så avskyr jag självklart att man pratar om posers och allt sånt. Det är fel. Vem avgör det o så vidare.. Men (!) ibland tänker jag just i de banorna jag avskyr. Läser en blogg och tänker Hon är ingen riktig geek. Jag avskyr att jag själv faller i de banorna och bannar mig själv när jag gör det men det händer, det får jag helt enkelt erkänna.

    • Hej Althea, välkommen som ny läsare!

      Klart man slås av dessa förbjudna tankar i olika situationer. Jag brukar ruska av mig dem och undra vad jag egentligen håller på med. Så snabbt som jag dömer andra kommer andra döma mig. Det vill jag inte. Jag vill inte döma alls. Börjar med att tänka vad det hade gjort om det var en fejkad person. Vem spelar det roll för, denne eller mig? :)

Lämna en kommentar